La superilla de Sant Antoni ha aconseguit rebaixar la contaminació generada pel trànsit rodat des que es va implantar, l’any 2018. Segons un estudi de l’Agència de Salut Pública (ASPB), l’anàlisi de les dades en el temps –fet abans de la pandèmia, quan el trànsit no s’havia vist afectat per les restriccions de mobilitat– exposa que la pacificació dels carrers del Comte Borrell, de Tamarit i del Parlament ha reduït un 25 % la presència de diòxid de nitrogen i un 17 % les partícules PM10. Amb aquesta davallada, les partícules d’NO2 a la superilla de Sant Antoni se situen per sota dels llindars màxims establerts per la Unió Europea.

La baixada de la pol·lució a Sant Antoni és la conclusió principal de l’estudi de l’ASPB, però no l’única. El document també exposa que els nivells de contaminació s’han mantingut a l’entorn de la superilla d’Horta, on els veïns tenen una percepció de millora de la qualitat de vida. Passa el mateix a la superilla del Poblenou, d’on l’ASPB no té dades de contaminació. Amb aquests resultats a la mà, la regidora de Salut, Gemma Tarafa, “la superilla té uns impactes positius sobre la salut i ens diu que és una bona política per contribuir en l’aposta d’una ciutat saludable“.

No hi ha més trànsit al voltant

En paral·lel a l’informe, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha defensat que la implantació de superilles no ha repercutit negativament en la contaminació dels carrers del voltant: “Les dades de mobilitat demostren que no hi ha un increment als carrers de l’entorn”, ha reblat. Durant la presentació de l’estudi de l’ASPB –i en resposta a preguntes de la premsa– Sanz ha defensat que la Generalitat implanti un sistema de pagament per ús a les autopistes, amb l’objectiu de desincentivar l’ús del cotxe particular.