Ha arribat el moment que molts conductors esperaven: les barreres dels peatges de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33 s’han començat a aixecar poques hores abans de finalitzar-ne oficialment la concessió, la mitjanit de dimecres. Els primers peatges a obrir-se han estat els de la Jonquera i la Roca del Vallès i, de mica en mica, de forma progressiva, s’han anat retirant les barreres a la resta de peatges.

Malgrat l’aixecament de barreres, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha apuntat aquest dimarts a la tarda que l‘eliminació de la barrera física no implica que els conductors deixin encara de pagar per circular.

aixequen barreres de peatges a Catalunya

Els ajuntaments deixaran de cobrar l’IBI

L’eliminació dels peatges ha provocat tot de reaccions ben diverses. Per una banda, hi ha l‘alegria dels que deixaran de pagar cada cop que facin ús de l’autopista. Fins i tot s’ha fet una marxa lenta i reivindicativa entre el peatge troncal de Vila-seca i Salou per celebrar la gratuïtat de l’AP-7.

També s’ha obert el debat sobre el manteniment de les vies a partir d’ara. A més, els ajuntament lamenten que perdran milions d’euros d’ingressos en conceptes d’IBI. Per altra banda, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) s’ha mostrat preocupada pels efectes que la desaparició del pagament de les autopistes pot suposar, tant en la inversió en transport públic com en la contaminació o un possible augment del trànsit.

Les autopistes es pagaran per l’ús en el futur

De rerefons, també hi ha la incògnita sobre el futur model de pagament d’aquestes autopistes, que es definirà, en principi, en àmbit estatal. Sobre la taula, el pagament en tarifa plana (la vinyeta que defensa la Generalitat) o per ús (com defensaria Madrid). La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, recorda que el pagament per ús es recuperarà en un futur pròxim. Ha detallat que serà un sistema que no serà assimilable al peatge tradicional i que encara s’ha de concretar.

Els experts apunten que els primers dies es pot donar un efecte crida, que faci que usuaris d’altres vies gratuïtes passin a circular per les autopistes ara que no hi ha peatges. Tanmateix, caldrà esperar un temps per comprovar si aquest probable increment del trànsit es manté.