Els ciutadans més vulnerables amb vehicles sense l’etiqueta ambiental de la DGT podran circular per la zona de baixes emissions (ZBE de Barcelona). L’actualització de l’ordenança de la ZBE afegirà noves mesures per protegir les persones amb rendes més baixes —que rebran autoritzacions anuals — i també ampliarà de 10 a 24 el nombre d’autoritzacions diàries que la resta de la població pot fer servir cada any. Pel regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, “són elements que tenen impacte ambiental petit però que en termes particulars són molt importants”.

Els canvis a l’ordenança que ha presentat aquest dimarts el govern municipal tenen un doble objectiu: d’una banda, afegir-hi mesures socials i, de l’altra, blindar la ZBE abans que el Tribunal Suprem dicti una sentència que pugui anul·lar la norma actual. Després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en decretés la nul·litat, l’Ajuntament, la Generalitat i l’AMB van presentar recursos de cassació. Ara és el Tribunal Suprem qui ha de decidir si manté o no el veto als vehicles més contaminants i, per si de cas, el consistori ja va dir que canviaria el marc normatiu abans que arribés la sentència perquè la ZBE “no estigués en perill”. Tot i això, Badia es mostra confiat: “estem convençuts que guanyarem aquest procés judicial”.

Autoritzacions anuals per a les rendes més baixes

Per determinar quines persones podran circular amb vehicles contaminants per la ZBE s’utilitzarà l’indicador IPREM 2022 (indicador públic de renda d’efectes múltiples), que és de 579 € mensuals. La persona que visqui sola haurà de cobrar un màxim de dues vegades aquest indicador (equivalent a 1.158 €/mes) i, partir d’aquí, s’estableixen diferents barems segons el nombre d’individus de la unitat de convivència familiar. Quan siguin dues persones, el topall serà l’IPREM multiplicat per 2,5; quan siguin tres, es multiplicarà per 2,9, i quan siguin més, per 3,3.

Unitat familiarIPREM 22 (579€/mes)
1 persona1.158 € (IPREM x2)
2 persones1.447 € (IPREM x2.5)
3 persones1.679 € (IPREM x2,9)
4 o més persones1.910 € (IPREM x3,3)

Els ciutadans que entrin dins d’aquests barems podran sol·licitar autoritzacions anuals, després d’acreditar tots els ingressos de l’any. El consistori calcula que vincular la renda a la matrícula podria suposar la introducció d’uns 20.000 vehicles contaminants a la ZBE. Ara bé, matisen que caldrà veure quantes famílies acaben demanant el permís. “En lletra petita aconseguim afinar molts col·lectius que es podien trobar amb dificultats”, ha explicat el regidor al detallar les noves mesures.

S’amplien a 24 les autoritzacions diàries

Una altra de les novetats destacades és l’increment de les autoritzacions diàries per als vehicles que no tenen etiqueta ambiental que passen dels 10 dies a l’any a 24. “Penalitzem una mica menys l’ús esporàdic del vehicle”, diu Badia. Aquí també queden inclosos els vehicles històrics i els clàssics. A més, s’hi afegeixen els vehicles estrangers, que tindran 24 dies de permís.

S’amplia la llista d’autoritzacions temporals

La nova ordenança també amplia la llista d’autoritzacions temporals per circular per la ZBE als vehicles sense etiqueta ambiental. Així, poden obtenir una autorització temporal els casos següents:

  • Professionals que utilitzen el vehicle per treballar i els falten cinc anys per jubilar-se.
  • Vehicles en estat de reposició si s’acredita la compra d’un vehicle que compleix els requisits establerts.
  • Vehicles que portin a terme tasques de manteniment en tallers. Tenen autorització mentre el vehicle està al taller.
  • Vehicles de persones amb tractaments mèdics periòdics. Tenen autorització mentre dura el tractament.
  • Vehicles singulars com cotxes d’autoescola, portacontenidors, vehicles cisterna, camions gàbia, camions dumper, vehicles blindats… En aquests casos l’autorització serà anual.

L’Ajuntament de Barcelona ha encarregat nous informes tècnics a diverses institucions i organismes per fonamentar les noves mesures incloses a l’ordenança. L’argumentació municipal inclou informes d’entitats com el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), Barcelona Regional, el Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental de la UPC o el RACC.

L’Ajuntament de Barcelona presentarà el text amb les noves mesures a la Comissió de Govern, amb la intenció que s’aprovi al plenari municipal. El govern municipal calcula que l’aprovació definitiva podria arribar al gener.