L’Ajuntament de Barcelona actualitzarà l’ordenança que regula la zona de baixes emissions (ZBE) per si el Tribunal Suprem anul·la l’actual. Segons el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, es tracta de tenir un nou marc normatiu a punt que “sigui perfectament coincident amb la llei” perquè la ZBE “no estigui en perill”. Aquesta nova estratègia municipal arriba després que la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) donés la raó a entitats contràries a la mesura.

El consistori vol tenir enllestida aquesta actualització de la ZBE abans que s’acabi el mandat, perquè calcula que la sentència del Suprem sobre la ZBE podria arribar d’aquí a un any. La nova ordenança inclourà la nova llei estatal contra el canvi climàtic, que estableix que els municipis de més de 50.000 habitants estan obligats a aplicar la ZBE abans del 2023, així com informes de contaminació actualitzats.

En canvi, el que no incorporarà l’actualització són noves mesures més restrictives, com ara ampliar la prohibició de circular per la zona de baixes emissions als vehicles amb etiqueta groga: “Ara no volem obrir altres debats”, ha sentenciat Badia.

Ajuntament, Generalitat i l’AMB presenten recursos de cassació

En paral·lel a l’actualització de l’ordenança, el consistori, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) també han presentat els respectius recursos de cassació contra la sentència del TSJC sobre la ZBE que, de moment, continua vigent.

En aquests recursos, que el TSJC ha acceptat a tràmit, les administracions emfatitzen sobre la necessitat de prioritzar el dret de la salut per sobre de la mobilitat més contaminant i l’obligatorietat de disposar d’una ZBE per reduir la contaminació de l’aire i per complir les normatives europees i estatals. “El tronc central del recurs es basa a defensar que tenim aquest imperatiu legal que és preservar la salut pública dels veïns i les veïnes. De fet, si avui en dia estem als tribunals europeus és perquè això no s’estava produint”, afirma Badia.

Un cop els recursos de cassació arribin al Suprem, el tribunal té entre sis i nou mesos per admetre’ls a tràmit, i un any per resoldre’ls. D’aquesta manera, la resposta de l’alt tribunal es produiria amb la nova ordenança municipal ja aprovada i, per tant, amb la ZBE blindada sigui quina sigui la resolució judicial.

Les tres administracions han volgut anar a l’una a l’hora de presentar aquesta bateria de recursos per intentar frenar l’execució de la sentència del TSJC. Durant tot aquest temps, a més, han insistit a recordar que mentre la sentència no fos ferma, el veto als vehicles més contaminants seguia vigent. De fet, el mateix TSJC també ha rebutjat executar provisionalment la sentència.