La superilla de l’Eixample serà una realitat el primer trimestre del 2023. L’Ajuntament de Barcelona ha confirmat aquest dijous que les obres començaran al juny i duraran vuit mesos. El consistori ha presentat els projectes executius dels quatre eixos verds en què es convertiran els carrers del Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, i també els de les quatre places que hi haurà als encreuaments.

No podíem esperar més a l’Eixample, la zona de la ciutat amb l’índex de contaminació més elevat. Per tant, no és una opció, hem d’actuar”
Ada Colau, alcaldessa de Barcelona

En els propers dies la Comissió de Govern aprovarà els vuits projectes de la superilla de l’Eixample. El pressupost de les obres puja fins als 52,7 M € (48,2 per als eixos i 4,5 per a les places). La inversió supera les estimacions que es van donar en un inici perquè s’han afegit diners dels fons europeus. Amb aquesta actuació, el govern municipal diu que desenvoluparà “el Pla Cerdà del segle XXI”, segons ha dit la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.

Vianants protagonistes, cotxes convidats

La superilla de l’Eixample suposa una transformació del model de carrer que predomina fins ara a la ciutat. El vianant passa a ser-ne el protagonista principal, i tot el disseny de l’espai s’adapta a aquesta premissa, fins i tot la il·luminació, que baixa d’alçària per apropar-se a les persones. “Els cotxes seran els convidats”, ha apuntat Janet Sanz. De fet, només hi podran circular veïns i vehicles de serveis i no es podran creuar els eixos verds en línia recta com fins ara.

Sense trànsit ni calçada, l’asfalt desapareixerà i el paviment dels carrers combinarà el panot de Barcelona amb el granit, un material habitual a les zones de vianants. També destaca l’explosió de verd que hi haurà en els quatre carrers que es transformaran. S’hi plantaran uns 500 arbres nous que se sumaran al miler que ja hi ha ara. A més, hi haurà parterres amb vegetació i mobiliari urbà per convidar a fer vida social al carrer.

Qui mana en aquests carrers? La ciutadania. I perquè això sigui evident hem de restar espai d’asfalt”
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme

31 placetes als xamfrans

superilla eixample placeta
Recreació virtual d’una de les placetes que es generaran als xamfrans quan es creui un eix verd amb un carrer amb trànsit

Quan els eixos verds topin amb un carrer on hi hagi circulació, l’àrea per a vianants s’estendrà pel xamfrà fins al límit de la calçada. Això generarà placetes com les que s’han creat a la superilla de Sant Antoni quan el carrer de Tamarit (pacificat) es creua amb Viladomat (amb trànsit). En total, els quatre eixos crearan 31 placetes de 725 m², que tindran mobiliari urbà per generar llocs d’estada i joc.

Quatre cruïlles convertides en places

A banda dels quatre eixos que es creen, als encreuaments d’aquests carrers també es generen quatre places, amb una superfície total de 2.000 m2. Dos d’aquests espais, els dels encreuaments del Consell de Cent amb Comte Borrell i Girona, estan plantejats com a places cíviques, per a un ús més social. En canvi, en les altres dues places, les dels encreuaments amb Rocafort i Enric Granados, el verd és el protagonista i s’hi potencien les activitats d’estada.

Ada Colau assegura que aquest model de ciutat “no és una ocurrència” i que ja s’ha provat amb un “èxit rotund” a la superilla de Sant Antoni. A les crítiques que ha rebut el projecte els últims dies des de Foment del Treball i el RACC, l’alcaldessa assegura que la ciutat no pot esperar perquè els nivells de contaminació són “insostenibles“. “A Foment i al RACC els diria que no tinguin por, que se sumin a la Barcelona del futur”, afirma.

El govern municipal va plantejar per primer cop la superilla de l’Eixample el novembre del 2020. Amb l’horitzó al 2030, la intenció és ampliar la xarxa d’eixos verds al districte i que dels 61 carrers que té l’Eixample, 21 siguin de prioritat per als vianants. En els projectes definitius dels primers carrers que es transformaran hi han treballat els quatre equips guanyadors del concurs d’idees que es va convocar.