La superilla de l’Eixample tindrà “un impacte negatiu” sobre el trànsit del districte, ha denunciat el president del RACC, Josep Mateu. Segons un informe que ha elaborat l’entitat, l’any 2023 (en la primera fase d’implantació de la superilla de l’Eixample) hi haurà un 26 % més de cues de trànsit, mentre que l’any 2030 (en la segona fase) l’increment de trànsit serà del 55 %.

En xifres absolutes, l’actuació urbanística farà que les cues de cotxes siguin de fins a 22,7 km en hora punta, en comptes dels 14,6 km actuals: “Hi haurà més soroll i més contaminació”, ha reblat Mateu. Els carrers que notaran més l’impacte negatiu de la superilla de l’Eixample són l’eix Comte d’Urgell – avinguda de Sarrià (amb un increment de trànsit del 60 %), la Gran Via (amb un increment del 53 %) o el carrer del Consell de Cent, dins del projecte de la superilla, que rebrà un 56 % més de cotxes.

El RACC també avisa que hi haurà increments destacats de trànsit en altres carrers de l’entorn de la superilla de l’Eixample, en especial els que van en sentit mar-muntanya, com Viladomat o Vilamarí. Segons les darreres dades consultades per l’entitat automobilística, uns 360.000 vehicles circulen cada dia pel districte.

Ajornar la superilla fins que millori el transport públic

Per evitar que s’arribi a una situació de col·lapse, el RACC demana a l’Ajuntament de Barcelona que repensi el calendari d’implantació de la superilla. En concret, Josep Mateu ha instat que “hi hagi un calendari consensuat entre administracions” per donar temps a millorar el transport públic, especialment Rodalies: “És evident que fins que no s’hagi resolt Rodalies, no es poden fer implantacions que afectin el trànsit”.

A banda d’això, el RACC també insisteix que cal impulsar la creació d’àrees d’aparcament als accessos de Barcelona. De fet, segons l’informe del RACC, un 80 % dels vehicles que circulen ara per l’Eixample venen de fora de la ciutat i ara “no tenen una resposta” del transport públic. Els resultats del RACC són fruit d’haver observat 46.000 vehicles circulant (dels quals un 83 % són cotxes i motos particulars) i haver fet simulacions sobre els canvis de recorregut que farien amb la superilla.