El guionista i director Todd Solondz és el convidat de luxe i el gran protagonista de l’edició d’enguany de l’Americana Film Festival. La cita amb el cinema independent estatunidenc a la ciutat de Barcelona arriba a la desena edició amb una retrospectiva sobre l’autor de ‘Happiness’, ‘Benvinguts a la casa de les nines’ i ‘La vida en temps de guerra’. Solondz, una de les veus més personals i controvertides de l’escena indie actual, agraeix l’homenatge. Confessa, però, que “cada vegada és més difícil fer cinema independent“.

I és que, segons explica al programa ‘Plaça Tísner’, li està costant tirar endavant projectes nous: “M’agradaria que no fos sempre tan difícil aconseguir el finançament per a la meva pròxima pel·lícula”, reconeix. De fet, el seu darrer llargmetratge publicat és de l’any 2016, ‘Wiener-dog’. Des d’aleshores ha treballat en diverses produccions, però de moment, no ha reeixit cap. Lamenta que “hi ha moltes sales de cinema independent que estan tancant” i adverteix que això encara dificulta més les coses.

“Tothom té dret a parlar de tot”

La frustració de la classe mitjana americana és un dels temes recurrents en la filmografia de Solondz, que es va donar a conèixer a mitjans dels anys als 90 amb ‘Benvinguts a la casa de les nines’. Després va arribar ‘Happiness’, un dels seus llargmetratges més aclamats i en què aborda la pederàstia i la violència familiar. Sobre el fet de tractar temàtiques incòmodes a través del cinema, considera que “tothom té dret a parlar de tot, de la mateixa manera que les persones tenen el dret de criticar qui ho fa”. Afegeix, però, que “el que importa és tenir sentit de la responsabilitat per poder tractar certs temes”.

És molt difícil aconseguir finançament, però és el que hi ha i ho accepto. Estic molt agraït d’haver pogut fer les pel·lícules que he fet”
Todd Solondz

La construcció dels personatges és un dels aspectes més valorats per la crítica als seus films i una de les claus per guanyar en festivals com el de Sundance, Canes, Venècia i Berlín. Explica que intenta que els protagonistes dels seus guions el commoguin: “Que realment m’impactin”. També que sovint són perfils marginals perquè una pel·lícula “pot recordar a persones que estan passant un mal moment que no estan soles”. ‘Storytelling’, ‘La vida en temps de guerra’ i ‘Dark horse’ són alguns dels altres títols que, diu, se sent feliç d’haver publicat: “Estic molt agraït d’haver pogut fer les pel·lícules que he fet”, sentencia.

Les pel·lícules de Solondz, a la Filmoteca de Catalunya

La retrospectiva de l’obra de Todd Solondz serveix per inaugurar l’Americana Film Festival i serà a la Filmoteca de Catalunya fins al dia 15 de març. La resta del festival es du a terme a la Sala Phenomena, la cooperativa cinematogràfica Zumzeig i els Cinemes Girona. ‘La bellesa i el dolor’, de Laura Poitras, ‘All that breathes’, de Shaunak Sen, i ‘Bodies bodies bodies’, de Halina Reijn, són alguns dels llargmetratges més destacats de la programació d’un festival que ofereix una selecció de pel·lícules i documentals independents més valorats del moment i també un repàs dels principals talents emergents.