A l’artista Laia Arqueros li agrada explicar històries. I els protagonistes del seu darrer projecte han estat dos “animals” dins del seu propi cos: Ramon, un mioma de vuit centímetres de diàmetre, i Hystera, l’úter on va créixer el tumor i que va acabar en una histerectomia. Del dol per la pèrdua d’aquest òrgan tan desconegut com ple de simbologia en va sortir “La Gynopia y el espasmo“, una exposició exhibida a la galeria ChiquitaRoom. Un equip del ‘Plaça Tísner‘ ha anat al taller que l’artista per parlar d’un projecte personal dolorós i alliberador a parts iguals.

“Exoúter espasmat”

Les peces tenen diferents materials i formats. Des de gravats a obres de ceràmica d’una plasticitat molt atractiva, amb un protagonita estrella: un “exoúter espasmat” que ha estat protagonista al festival de performances ARTefACTe. Arqueros explica que amb aquest projecte també ha volgut parlar de les violències del llenguatge, mèdiques, obstètriques i sexuals que pateixen les dones i ha dedicat una de les obres, en forma de bústia, a donar veu a altres dones histerectomitzades.

Encara soc bruixa?

Amb aquestes peces, moltes d’elles pensades en una llitera d’hospital, Laia Arqueros reflexiona sobre la càrrega simbòlica dels òrgans sexuals femenins de la qual no en som consients, afirma, “fins que no te’ls han de treure”:

Segueixo sent dona?
Encara soc una bruixa?
Era un animal dins un altre animal
Eres un animal a l’interior d’un altre
Ara podem ser el que desitgem