Posar data a l’inici d’un moviment cultural és, si més no, complicat. Els gèneres o estils en les diferents disciplines artístiques no esdevenen d’un dia per l’altre i són fruit de l’evolució i de les aportacions de diferents artistes. Tot i això, hi ha una certa acceptació en què l’11 d’agost de l’any 1973 és el dia en què va néixer el hip-hop. Concretament, va ser en una festa que es va celebrar al número 1520 de Sedgwuick  Avenue, al barri del Bronx de Nova York.

Barcelona i el hip-hop

“Neix com una cultura en una escena determinada, però s’ha fet global fins al punt que avui dia tot està relacionat amb el hip-hop”, explica al ‘Plaça Tísner‘ la ballarina Izaskun Ortega. Coneguda com a Miss Izzy, és professora i un dels principals referents d’aquest estil a la ciutat de Barcelona.

El hip-hop és un moviment que engloba diferents disciplines com la música, les arts plàstiques i la dansa. “Si parlem de ball i de Barcelona, ha evolucionat i ha crescut considerablement en els últims anys”, aporta la també ballarina Ruth Prim.

La majoria de joves ballen hip-hop però si parlem de sales de teatre encara es potencia més un ballarí de clàssic o de contemporani”
Ruth Prim, ballarina

Hip-hop a TikTok però no als teatres

Les dues professionals de la dansa, que també són professores, expliquen que en els darrers anys s’ha incrementat considerablement el nombre de ballarins d’aquí que han sortit a competir a fora i d’escoles on s’ensenyen balls urbans.

Consideren, però, que el creixement que ha experimentat l’estil en els darrers anys no s’ha correspost amb un major suport institucional o dels programadors de sales de teatre. Segons Prim, que es va donar a conèixer al gran públic gràcies al programa ‘Fama a bailar’, “falten ajudes i visibilitat“. I és que, assegura, “la majoria de joves ballen hip-hop, hi ha hip-hop a TikTok o a les botigues, però si parlem de sales de teatre encara es potencia més un ballarí de clàssic o contemporani que un de dansa urbana”.

500.000 seguidors a les xarxes socials

La repercussió a les xarxes socials és un indicador sobre les tendències actuals, sobretot entre el públic més jove. David Stalter Jr. és considerat un dels performers urbans més innovadors dels Estats Units i té uns 500.000 seguidors entre TikTok i Instagram. Explica que ha forjat el seu estil aprenent de les generacions anteriors, però també que “les regles establertes estan per doblegar-les i portar-les al teu àmbit”.

El hip-hop, com a dansa, és una llengua universal”
David Stalter Jr., ballarí

Conegut com a The Crown, “La corona”, i amb més de 50 premis acumulats en batalles de hip-hop arreu del món, revela que en aquest tipus de competicions el més important és deixar de banda l’entorn i “centrar-se en la música i el contrincant“. “Som els ballarins tenint una conversa que és allò bonic del hip-hop com a dansa, que és una llengua universal“, detalla.

La situació als Estats Units

Fa anys que aquest moviment cultural és un fenomen global que les grans marques exploten econòmicament, sobretot en el sector de la moda. Tot i això, segons Stalter Jr., als Estats Units les administracions han començat a donar-li suport fa relativament poc.

Adverteix, a més, que el reconeixement social que tenen els ballarins al país bressol del gènere és insuficient: “El meu somni és que els ballarins tinguin el respecte que mereixen no només del govern, sinó també dels seus familiars“. Reivindica que dedicar-se professionalment a ballar hip-hop “és una cosa real i pot passar“.