La persona experta en sèries del ‘Plaça Tísner‘, Mariona Borrull Zapata, ens presenta set sèries que s’han estrenat, o estan a punt de fer-ho, aquesta primavera. Per fer la tria, Borrull ha descartat les sèries que estan en antena des de fa més d’una temporada. Per tant, no hi trobareu títols com ‘Succession‘, que acaba d’estrenar quarta temporada. Les set escollides són minisèries o de tirades molt curtes.

‘Selftape’ [2023]

Filmin

Es tracta d’una autoficció sobre Joana i Mireia Vilapuig, actrius que es van fer famoses de nenes a ‘Polseres vermelles’. Ara tenen 25 i 28 anys i han seguit actuant al món del cine i les sèries. La Joana ha tingut papers a ‘Palmeras en la nieve’ o ‘El sitio de Otto’, i la Mireia l’hem vista a ‘Nit i dia’ o ‘El inocente’. Ara bé, mai no han tingut un altre èxit com el fenomen ‘Polseres vermelles’.

A ‘Selftape’, interpreten cares fictícies d’elles mateixes, però basant-se en la seva experiència real. Parlen del que suposa fer-se gran i que la gent et recordi encara per la teva imatge de nena, presentar-te a càstings i que no et truquin, i com n’és de dura la professió d’actriu en el món real.

‘Bronca’ [2023]

Netflix

El creador de la sèrie és Lee Sung Jin, guionista de ‘Tuca & Bertie’, ‘Silicon Valley’ o ‘Colgados en Filadelfia’. La història de ‘Bronca’ comença amb una petita discussió entre dos desconeguts en un pàrquing, que de seguida escala a un conflicte molt major. D’una picabaralla amb el cotxe a deixar males crítiques al web del negoci de l’altre.

Es tracta d’una comèdia negra feta per la gent d’A24 i amb dos grans intèrprets del panorama indie americà: Ali Wong i Steven Yeun. Són dos actors ultracarismàtics que, tanmateix, aquí ens empenyen de ple al buit existencial de qui no pot deixar d’estar enfadat. Són 10 capítols de 30 minuts. Molt fàcil de veure.

‘Las gotas de Dios’ [2023]

Apple TV+, 21 d’abril

Recomanable per a totes aquelles persones a qui els agrada llegir les etiquetes de les ampolles de vi. A ‘Las gotas de Dios’, Fleur Geffrier interpreta la filla d’un gran crític de vi japonès, que s’ha negat a tastar el vi per rancor cap al seu pare.

Quan l’home mor, podrà heretar la seva col·lecció només si guanya una competició de descripció i maridatge contra un sommelier molt bo, la superestrella televisiva Tomohisa Yamashita. Sembla missió impossible, però potser no ho és tant. És excitant com entrenen el gust i com descriuen els vins.

El manga original, de Yuko i Shin Kibayashi, és un fenomen supervendes al Japó, cor de l’enofília asiàtica.

‘Mrs. Davis’ [2023]

HBO Max, 25 d’abril

El responsable de la sèrie és Damon Lindelof, creador de ‘Perdidos’, ‘The Leftovers’ i ‘Watchmen’, que ha treballat amb una de les guionistes de ‘The big bang theory‘, Tara Hernández.

A ‘Mrs. Davis’, una intel·ligència artificial comença a apoderar-se de les ments de tota la humanitat i només una persona amb la ment prou distreta amb una altra entitat superior podrà resistir la crida. Es tracta d’una monja que es diu Simone i que és interpretada per Betty Gilpin.

Per Mariona Borrull, “una sèrie sobre una monja motard que lluita contra l’algoritme pot sortir molt, però que molt malament”. Però Lindelof, afegeix Borrull, “mai ha estat una persona de tirar pel camí fàcil… Així que tenim fe”.

‘El hijo zurdo’ [2023]

Movistar +, 27 d’abril

Es tracta d’una adaptació del creador i guionista Rafael Cobos d’una novel·la homònima de Rosario Izquierdo. Parla d’una mare que té un fill neonazi i té tota la pinta, igual que el llibre que adapta, de ser un estudi de personatge dur i raspós.

Ara bé, Rafael Cobos fa anys que empeny la porta de la ficció comercial “de qualitat”, i tot i que, segons Borrull, alguna vegada falla estrepitosament, sempre pots esperar-te algun gir interessant, alguna cosa de nou sobre la fórmula coneguda. El realisme social del subgènere “mares que pateixen” necessita una mà de pintura. Cobos, i una actriu de comèdia com María León, poden fer un tàndem fresc i potent… O no. Ho haurem de veure.

‘Love & Death’ [2023]

HBO Max, 27 d’abril

Si sou fans del gènere negre, aquí en teniu bona mostra. No ha passat un any des de l’estrena de ‘Candy’, amb Jessica Biel, una minisèrie sobre el mateix cas. Per tant, no la triem per l’originalitat, perquè el format de la recreació històrica dramàtica eròtica ha estat explotat amb solvència per sèries com ‘The staircase’, però els noms de ‘Love and death’ són difícils de deixar passar: Jesse Plemons i Elizabeth Olsen com a protagonistes, i escriu Lesli Linka Glatter, que ha treballat a ‘Homeland’, ‘The newsroom’ o ‘The morning show’.

Com hem pogut veure moltes altres vegades, la vida suburbana d’Estats Units és de tot menys tranquil·la. Recrea un d’aquells casos reals més populars dins la ficció estatunidenca: l’assassinat d’una mestressa de casa a mans de la seva veïna i amiga en un poble de Texas l’any 80. Un “murder mystery amb pastes de te i destrals“.

‘Star Wars Visions’ [2023]

Disney +, 4 de maig

Per Mariona Borrull, la segona temporada de ‘Star Wars Visions’ és una notícia excel·lent per a tothom. Reconeix que si t’agrada ‘Star Wars’ tens més números d’entusiasmar-te, però assegura que ella va gaudir molt de la primera temporada.

‘Star Wars Visions’ és un recopilatori de curts d’animació a qui Disney paga una quantitat desorbitada de diners perquè facin microhistòries ambientades en l’univers de George Lucas. Per a la primera temporada es van contractar els millors estudis d’anime del Japó. Per a la segona, Disney s’ha expandit a la resta del planeta (hi haurà curts de l’Índia, Xile, Corea del Sud, Sud-àfrica i Espanya, entre d’altres). “Disney colonitzant imaginaris? Naturalment. Valdrà la pena? Sí”.