La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, creu que “cal anar molt més enllà” de les inspeccions a vehicles de transport de viatgers i reclama al Govern espanyol que cedeixi competències a les administracions locals. Proposa, entre d’altres, que els ajuntaments tinguin l’última paraula a l’hora d’atorgar llicències VTC mitjançant informes ambientals o de mobilitat urbana.

Tot i que, segons la llei actual, només es podria concedir una llicència de VTC per cada 30 de taxis, els sol·licitants d’aquest tipus de permisos han recorregut a instàncies judicials, emparant-se en la liberalització del sector impulsada pel govern del PSOE, que posteriorment el PP va tirar enrere. Tot plegat, ha fet que s’hagin concedit moltes més llicències de les que correspondrien amb al llei actual a la mà: n’hi ha gairebé tres vegades més. Per Vidal, la situació actual “suposa la desregulació del sector del taxi”, un fet que creu que no és desitjable per a ningú.

Per fer-hi front, la regidora de Mobilitat reclama, en primer lloc, la potestat d‘aprovar o no la concessió de llicències segons informes ambientals. També proposa que aquests permisos no siguin transferibles a privats, que l’Administració local tingui el dret de tempteig i retracte, o que es tinguin en compte, també, informes dels plans de mobilitat urbana dels governs locals per valorar “si l’atorgament d’aquestes llicències lesiona qüestions de mobilitat del municipi”. Per Vidal, aquests canvis “no impliquen una modificació de grans lleis, sinó que és una qüestió més administrativa”.

Amb l’objectiu de buscar una solució al conflicte entre el sector del taxi i les empreses de VTC, entre les quals Uber i Cabify, el Ministeri de Foment ha convocat aquest dimarts una reunió amb les principals administracions implicades, a la qual ha assistit també l’Ajuntament. Després de la vaga de taxistes del 30 de maig, el govern central vol reforçar les inspeccions a  vehicles de transport de passatgers per assegurar-se que uns i altres compleixen els requisits necessaris per poder treballar. En aquesta línia, sobre la taula hi ha la proposta de crear un grup específic de la Policia i la Guàrdia Civil especialitzat en aquest àmbit.

Foment proposa articular mesures per evitar una bombolla especulativa

Per altra banda, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha assegurat durant la reunió que vol articular diverses mesures per evitar una bombolla especulativa amb la llicència d’empreses com són Uber i Cabify. Foment ha explicat que vol articular, per via normativa, mesures que garanteixin que la companyia que obtingui una llicència de VTC l’estigui utilitzant per oferir servei i no per comercialitzar quan ho cregui oportú en funció de les condicions que el mercat presenta en cada moment. Ha assegurat que tenen proves que actualment hi ha empreses que s’estan quedant totes les llicències per després especular. Malgrat tot, De la Serna no ha explicat quines serien aquestes mesures, assegurant que abans d’explicar-les vol assegurar-se que tenen una basa jurídica perquè no es pugui recórrer-hi en contra als tribunals.