Per a aquells que els toca esperar, el rellotge sembla que corri més a poc a poc. Entre les tres i les cinc de la tarda molts viatgers de Renfe s'han hagut d'armar de paciència per pujar dalt del tren. Andanes plenes i molts passatemps tecnològics. MARI CARMEN ALCÁNTARA "Jo arribo tard a buscar els nens. En teoria ja podria haver agafat dos trens." JOAN CARLES SEBASTIÀ "Fa 45 minuts que espero, vaig a Gelida. Normalment m'he d'esperar un quart d'hora... Falta informació per a l'usuari." ANNA ESCOLA "Els trens passen tard i hi ha molta gent. Van plens." Tant al matí com a la tarda els serveis mínims s'han complert amb normalitat. Tot i així, a primera hora ha estat complicat arribar o sortir de Barcelona. L'estació de Sants s'ha omplert de passatgers. La mobilització ha estat convocada per CGT i pel Sindicat del Ferrocarril, que no en són els majoritaris a Renfe. Protesten per l'anunci del Govern espanyol que vol fragmentar la companyia en quatre societats anònimes i Adif, en dues empreses més. Asseguren que això suposarà empitjorar la qualitat del servei. JUAN CARLOS DE LA PINTA, representant de CGT de Renfe "Igual que están privatizando la sanidad, igual que están privatizando la enseñanza, esto es beneficio de todos. Nosotros seguimos protestando para que esto no lo privaticen, para que no lo cojan empresas privadas que lo único que buscan es ganancia en el sector." "Per contrarestar les afectacions de Rodalies de Renfe, durant els dies de vaga els Ferrocarrils de la Generalitat reforcen el servei de les línies que van fins a Manresa i Martorell." Si durant aquesta setmana creixen els viatgers de Ferrocarrils també s'ampliarà el servei a les línies del Vallès.

Els serveis mínims que s’han fixat per a la primera franja de la vaga (entre les 7 i les 9 h) s’han complert amb normalitat i han circulat el 66% dels trens. Dilluns a la tarda les aturades de dues hores s’han repetit entre les 15 i les 17 h i entre les 23 i la 1 h. En aquest cas, però, els serveis mínims són d’un 33%. Això suposa que circulen un de cada tres combois, perquè no es considera hora punta. També s’ha garantit el 72% del servei d’AVE i de les línies de llarga distància. Els sindicats han criticat que els serveis mínims són abusius.

Les andanes plenes de passatgers són l’efecte visible de les aturades al servei de Renfe i Adif convocades per a aquesta setmana. També s’han vist cues als punts d’informació. Els usuaris s’han mostrat molestos per l’espera i perquè l’alteració en l’horari dels trens ha fet que molts arribin tard a la feina.

Per contrarestar les afectacions al servei de Rodalies, els FGC reforcen les línies R5 (Plaça d’Espanya – Manresa) i l’S8 (Plaça d’Espanya – Martorell). Afegeixen que, si creix la demanda durant aquesta setmana, també s’ampliarà el servei en hora punta a les línies del Vallès que connecten amb Sabadell i Terrassa.

A les afectacions per la vaga, s’hi han sumat a primera hora del matí les alteracions en les línies R3, R4 i R7 com a conseqüència del descarrilament d’un comboi aquest diumenge a l’estació de Sant Andreu Arenal. La circulació ferroviària s’ha suspès entre les estacions de Torre Baró i la Sagrera Meridiana i els trens de les R3 i R4 s’han desviat des de Montcada fins a l’estació del Clot-Aragó. L’R7 ha acabat el recorregut a Montcada-Bifurcació. El servei ha recuperat la normalitat a les 9.05 h. Una cinquantena de tècnics han treballat per reencarrilar el tren accidentat i retirar-lo.

Calendari reivindicatiu contra la segmentació de Renfe i Adif

La CGT i el Sindicat Ferroviari Intersindical convoquen diverses vagues durant els mesos de novembre i desembre. Cada dilluns i divendres, es faran tres aturades de dues hores en cada torn. El 5 i el 8 de desembre es faran vagues de 24 hores.

Els treballadors volen protestar així contra l’anunci de la fragmentació de Renfe en quatre societats i la divisió d’Adif en dues. Els sindicats aposten, de fet, per la fusió de les dues operadores. L’objectiu de l’operació és permetre l’entrada d’empreses privades en el sector. Els sindicats convocants -minoritaris a Renfe- critiquen que aquest projecte suposa “una agressió sense precedents” que significarà la pèrdua de les condicions laborals dels treballadors i l’empitjorament del servei.

Quan es materialitzi, serà un canvi fonamental en el model ferroviari de l’estat i trencarà amb el monopoli públic. Precisament, ara es compleixen 165 anys de la primera línia ferroviària de la península Ibèrica, que enllaçava Barcelona amb Mataró.