Operaris treballant contrarellotge. Aquest ha estat el panorama a l'estació de Sant Andreu Arenal minuts abans de retirar el comboi descarrilat a la via dos. Tres línies han circulat amb itineraris modificats i diversos informadors han alertat els usuaris dels canvis. A les nou i cinc minuts del matí la circulació s'ha restablert i les línies R3, R4 i R7 han recuperat el recorregut habitual. ROSA LLULL, usuària "M'he trobat que no fan servir la via habitual. Sembla ser que hi ha hagut un accident." AGUSTÍN LÓPEZ, usuari "No sabía nada del descarrilamiento pero me he encontrado retrasos de 10 minutos y la verdad es que tengo ganas de llegar a casa." El descarrilament es va produir a les vuit del vespre. El tren procedent de la Tor de Querol en direcció a l'Hospitalet anava carregat amb 600 persones, tres de les quals van patir contusions lleus. L'últim vagó del comboi va sortir de la via, segons la primera hipòtesi, perquè un canvi d'agulles es va activar indegudament. Això va desviar el darrer vagó cap a una via de servei que hi ha a l'estació amb el descarrilament consegüent. BERTA CASAS "De repent s'ha començat a moure però molt exagerat fins que s'ha parat i ha començat a sortir fum i la gent estava súper malament." MARC BALLETVA "Hem hagut d'obrir les portes pel sistema manual, hi havia molt molt fum a les andanes i el vagó de darrere nostre havia descarrilat i estava mig bolcat sobre l'andana." La investigació de Renfe continua oberta per esclarir les causes de l'incident. El túnel que uneix les estacions d'Arc de Triomf i del Clot-Aragó, en sentit nord, ha estat un dels punts més crítics. El primer accident que s'hi va produir va ser l'abril del 2011, quan un tren de Rodalies va topar amb un Talgo. Arran dels cops, els dos últims vagons van descarrilar i van causar 18 ferits lleus per contusions. Aquest era el cinquè descarrilament del 2011. Per a l'administració va ser una gran alarma però encara ho va ser més quan al cap de poc menys d'un any, al gener del 2012, en el mateix túnel, un altre tren de Rodalies encalçava un altre Talgo. L'accident va deixar 25 passatgers amb ferides lleus degut a un error humà. Llavors la Generalitat ja denunciava una falta d'inversió i un problema en els accessos a Barcelona. El següent accident va ser per excés de velocitat. A l'arribar a l'estació de Mataró, un tren va xocar contra el topall del final de la via. El resultat: 11 ferits lleus. Al 2013, el primer incident va ser a l'estació de Sants. Un tren que provenia de Calella en va envestir un altre que estava aturat a la mateixa via. Segons Renfe, en aquest cas, va ser un error humà del maquinista que va acostar-se massa a l'altre vehicle. En total, 11 persones van resultar ferides lleus. Amb aquest accident i amb el descarrilament d'ahir al vespre a l'estació de Sant Andreu Arenal, en els darrers tres anys a la xarxa ferroviària de Rodalies ha deixat un total de 80 persones amb contusions lleus. La Generalitat fa temps que reclama a Renfe i Adif més inversions i un sistema de seguretat més modern i, sobretot, adaptat al trànsit de trens i passatgers de les Rodalies de Barcelona. RICARD FONT, secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya Davant la demanda reiterada de la Generaltiat, Renfe ha assegurat que la xarxa es troba en bones condicions i que la majoria d'aquests incidents, sempre puntuals, es deuen a errors humans i no pas per al mal estat de la xarxa. Però no és només la Generalitat qui demana inversió, els sindicats i els experts també ho reclamen i asseguren que la xarxa de proximitat barcelonina està saturada.

El descarrilament d’un tren aquest diumenge a l’estació de Sant Andreu Arenal és el novè accident a la xarxa de Rodalies en els últims tres anys. En total, n’han resultat ferits una vuitantena de passatgers, la majoria amb ferides lleus i contusions.

El primer incident es va produir l’abril de 2011, quan va xocar un tren de l’R1 amb un tren hotel a l’estació del Clot-Aragó. En el moment de la topada, el Talgo estava buit. 18 passatgers en van resultar ferits lleus i alguns van ser atesos per crisi d’ansietat.

L’accident es va repetir el gener de 2012. De nou, l’encastament es va donar entre un Talgo buit que es dirigia a l’Estació de França i un comboi de Rodalies al túnel del Clot. En aquest cas, el SEM va atendre 25 persones per contusions, entre les quals el conductor del Talgo.

Just un mes després, Rodalies va tornar a ser notícia per un accident. Aquest cop va ser a l’estació de Mataró, on un tren de l’R1 es va encastar contra el final de la via. L’incident va causar ferides lleus a nou passatgers. El conductor va quedar atrapat dins de la cabina i va haver de ser alliberat pels bombers.

Enguany, hi ha hagut dos sinistres a les estacions barcelonines de Rodalies. El primer es va produir el mes de setembre passat a l’estació de Sants. Un comboi de l’R4 va rebre una envestida d’un tren procedent de Calella. Com a conseqüència, hi va haver 22 contusionats lleus. El darrer cas ha estat el descarrilament d’aquest diumenge a l’estació de Sant Andreu Arenal, amb un balanç de tres ferits lleus.

El balanç total des de 2011 és de 77 ferits en accidents ferroviaris a Rodalies. Per solucionar-ho, la Generalitat, sindicats i experts demanen més inversió perquè, asseguren, les infraestructures properes a la ciutat estan saturades. Renfe, per la seva banda, assegura que la xarxa està en bones condicions i que la majoria dels incidents es donen per errors humans.