La tuneladora que ha de culminar el tram central de la Línia 9 del metro de Barcelona ha reprès finalment la marxa després de més de 10 anys aturada. El Departament de Territori de la Generalitat ha anunciat aquest dimecres que les obres continuen endavant amb una inversió de 925 M € amb la previsió d’enllestir-les el 2028. Per completar la línia, s’ha de perforar un túnel de quatre quilòmetres des del passeig de Manuel Girona (on hi haurà una estació) fins a la plaça de Lesseps.
En concret, la tuneladora ha arrencat a uns 200 metres de la futura estació de Manuel Girona, a Pedralbes, i arribarà fins a Gràcia passant per Sarrià, la Bonanova i el Putxet i el Farró. La màquina fa prop de 100 metres de longitud i 12 de diàmetre i excavarà uns 200 metres al mes (set cada dia) per un terreny de granit i pissarra principalment. La previsió és que arribi a l’estació de Lesseps el desembre del 2024.
A Lesseps hi ha una altra tuneladora, que va excavar un túnel des de la Sagrera, que ara es desmuntarà. Els treballs previs per retirar la màquina a través del pou que hi ha al Guinardó van començar a finals d’abril. En una visita d’obres a la futura estació del Camp Nou, el vicepresident Jordi Puigneró ha explicat que la previsió és acabar l’obra el 2027 “si no hi ha cap sorpresa” i que a partir de l’any següent s’aniran obrint les estacions.
Un tram amb 12 estacions pendents
El tram de l’L9 que queda per fer (i que compartirà amb l’L10) va de l’estació de Zona Universitària fins a la Sagrera. Tot i que encara s’ha de perforar un túnel de quatre quilòmetres, hi ha una part ja feta de cinc quilòmetres més. En tot aquest tram queden 12 estacions per fer: Camp Nou, Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri, el Putxet, Lesseps, Sanllehy, el Guinardó – Hospital de Sant Pau, Maragall, la Sagrera i Sagrera Estació (AVE i Rodalies).
Coincidint amb els treballs previs per reactivar les obres, el Departament de Territori va iniciar al gener una inspecció en 4.500 habitatges, locals comercials i aparcaments propers al traçat del túnel. La campanya vol controlar possibles oscil·lacions del nivell freàtic durant el pas de la tuneladora. També es desplegaran equips d’auscultació i control en edificis i terrenys dels entorns.
Una línia estrenada per etapes
Les línies 9 i 10 del metro (que compartiran el tram central) tenen ara 35 estacions en servei en els extrems, amb cinc parades compartides. El primer tram que es va estrenar va ser el de l’L9 a Santa Coloma, entre Can Zam i Can Peixauet, a finals del 2009. A principis de l’any següent es va posar en marxa el tram de l’L10 entre Gorg (Badalona) i el Bon Pastor, que es va allargar fins a la Sagrera mesos després.
El febrer del 2016 es va inaugurar l’L9 Sud des de la Zona Universitària fins a l’aeroport de Barcelona-el Prat. Dos anys després es va estrenar l’L10 Sud amb dues estacions als barris de la Marina. Progressivament s’han anat obrint altres parades d’aquesta línia, que va culminar el novembre del 2021 amb totes les estacions de la Zona Franca en funcionament damunt d’un viaducte.