Tot i que a la xarxa de metro no hi ha punts negres, sí que hi ha franges en què és més habitual colar-se. Segons TMB, les hores que concentren més frau són les nits del cap de setmana, i sobretot els dissabtes, quan el metro no tanca. Es calcula que cada dia viatgen sense pagar set de cada 200 usuaris, és a dir, el 3,5 % del total. Durant la setmana del 16 al 22 d’abril, TMB reforça els controls de bitllets a la xarxa de metro per intentar dissuadir el frau.

Les nits del cap de setmana, quan el metro no tanca, és quan més frau es detecta. Tot i això, TMB  creu que no es poden establir “punts negres”, és a dir, que no hi ha un llistat d’estacions de metro ni línies on es produeixi més frau que en altres. Sigui com sigui, TMB vol reduir el frau al metro pel comportament insolidari que comporta respecte als usuaris cívics i, també, per l’elevat cost econòmic de representa, de 9,6 milions d’euros menys d’ingressos anuals. L’empresa calcula que es colen al metro set de cada 200 passatgers, una taxa de frau del 3,5 %, que és similar a  altres grans ciutats europees.

TMB incrementa un 30% els revisors per combatre el frau

Per lluitar contra el frau al metro, aquesta setmana s’ha posat en marxa una campanya per intensificar els controls de bitllets, amb més revisors a les andanes, passadissos i dalt dels trens. El responsable de Seguretat de Metro, Ricardo Ortega, ha dit que “l’objectiu no és posar multes sino conscienciar la ciutadania de la importància de comprar el tiquet.” Per això, la campanya inclou avisos per megafonia i missatges a les pantalles informant que s’està fent un control de bitllets.

Combatre el frau s’ha convertit en un dels principals objectius de TMB que ja ha previst un increment del 30 % de la plantilla fixa de revisors del suburbà. D’altra banda, els vigilants del suburbà i els Mossos d’Esquadra acompanyaran puntualment aquestes revisions per detectar si es comet algun frau o si hi ha targetes duplicades, o bé si algun dels usuaris es nega a identificar-se.

revisors i vigilants seguretat metro

Conflictes entre passatgers que es colen amb la tècnica del trenet

Per lluitar contra el frau, TMB va començar a canviar ja fa temps el sistema per validar bitllets de barreres amb torns per portes automàtiques reversibles que, de fet, ja s’han instal·lat en el 74 % dels vestíbuls del metro. Aquest canvi, però, també ha provocat una nova manera de colar-se.

És a dir, mentre que a les estacions antigues els infractors continuen saltant-se els torns, a les noves utilitzen la tècnica del trenet i passen enganxats a l’usuari que en aquell moment està validant el bitllet. Aquesta pràctica està comportant algunes situacions de conflicte entre l’usuari que paga i el que es cola darrere seu, segons denuncia TMB.

Segons el responsable de Seguretat i Protecció Civil del Metro, Ricardo Ortega, el 2017 es van interposar més de 44.000 denúncies al metro. Ho ha explicat al programa ‘bàsics’ de betevé en què també ha afegit que no disposen de dades de quantes d’aquestes denúncies van acabar en un expedient sancionador.

Una mesura “recaptatòria” i ineficaç

Segons els el delegat de CGT metro, Miguel Ángel Rivas, el fet d’incrementar els controls i el nombre de revisors durant una setmana és una mesura “recaptatòria” i una campanya d’imatge per part de TMB. Assegura que en una setmana “no es pot educar la ciutadania” quan, segons Rivas, fa anys que hi ha deixadesa pel que fa al control del frau.

El fet d’incrementar un 30 % la plantilla de revisors tampoc servirà, diu Rivas, per combatre el frau. Assegura que es tracta de 12 interventors més, una xifra insuficient perquè resulti eficaç: “Si els dividim en tres torns de treball i els dies de festa, estem parlant de dos interventors més per cada torn”.