(ACN/Redacció) El Servei Català de Trànsit (SCT) proposa que l’edat mínima per circular en patinet elèctric sigui els 16 anys, que l’ús de casc sigui obligatori i que els usuaris d’aquests vehicles de mobilitat personal disposin d’una assegurança de responsabilitat civil contractada. Aquestes són les principals recomanacions de la proposta d’ordenança de regulació comuna que Trànsit ha elaborat amb l’objectiu d’homogeneïtzar les normatives municipals de Catalunya sobre aquests elements.
Precisament, a Barcelona la votació per modificar l’ordenança de circulació, i que inclou l’obligatorietat de portar casc, es va ajornar el mes d’abril i no s’abordarà fins aquest proper mandat.
“És una ordenança d’ordenances”
L’ordenança model és un redactat bàsic per guiar i facilitar als municipis la inclusió de la regulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP) en les seves ordenances de mobilitat o circulació. Alhora vol simplificar i clarificar la informació sobre els drets i deures dels usuaris dels patinets elèctrics. El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha remarcat que “és una ordenança d’ordenances”. Ha explicat que s’ha dut a terme una anàlisi de la normativa actual i s’ha detectat que hi ha molta confusió sobre l’ús d’aquests vehicles.
El document, que vol ser una guia per a totes les poblacions i que inclou aspectes encara no legislats, també prohibeix als vehicles de mobilitat personal (VMP) circular per les voreres, rambles o passejos. A més, els aconsella no transitar en espais d’ús preferent de vianants i respectar els itineraris accessibles.
Creixen els accidents amb patinets implicats
Segons el SCT, la implicació en accidents de trànsit amb víctimes de vehicles amb motor no matriculats a Catalunya (filtre que permet assimilar-se als VMP) s’ha incrementat progressivament entre 2018 i 2021. Si l’any 2018 aquesta tipologia de transports només representaven un 0,4 % dels implicats en accidents de trànsit, l’any 2021 ja eren el 4,2 %; una xifra que s’aproxima a la de les bicicletes, que representen el 5,6 % dels implicats en accidents de trànsit. Majoritàriament, els accidents en què es veuen implicats vehicles amb motor no matriculats són col·lisions amb altres mitjans de transport.