nou tren Rodalies
Autodesk VRED Professional 2022.1

(ACN) Els nous trens de Rodalies entraran en funcionament d’aquí a un any i mig. Ho han anunciat aquest dijous la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el president de Renfe, Raúl Blanco, en una visita a la planta d’Alstom, responsable de fabricar part d’aquests combois. A Catalunya hi haurà 101 trens nous. Renfe ha destacat que tenen capacitat per a 900 passatgers, uns 200 més que els actuals, i disposen de més portes i més accessibles, fet que agilitza l’entrada i sortida. A llarg termini confien que això permetrà reduir el temps d’aturada i incrementar la freqüència de pas. Mentre la Generalitat reclama el traspàs del servei, Blanco ha insistit a defensar que “Renfe ha estat, és i serà l’operador ferroviari líder a Catalunya”.

La previsió del fabricant i de Renfe és que durant tot el 2024 puguin superar el procés de proves i homologació per tal d’entrar en servei a principis del 2025. S’expediran mensualment en lots de quatre unitats. Segons han detallat aquest dijous els responsables d’Alstom i Renfe, els nous combois estan dissenyats per garantir l’accés a persones amb capacitat reduïda, de manera que tots els accessos són a nivell d’andana.

Doble composició amb capacitat per a 1.800 persones

Al mateix temps, tenen més portes que els trens actuals, fet que garanteix “més eficiència en la càrrega i descàrrega de passatgers”, ha ressaltat Blanco, que ha fet valer l’increment de capacitat: si ara els Rodalies traslladen entre 600 i 700 viatgers, els nous trens tenen capacitat per a 900. També són combois preparats per circular en doble composició, de manera que en hora punta es preveuen capacitats de fins a 1.800 persones. En la línia dels dissenys es preveu més espai per a bicicletes i cotxets infantils, endolls USB i connexió wifi. Quan culmini la implantació d’aquest model, Renfe calcula que hi haurà en circulació 315 trens.

Pendents de l’informe de Gavà

D’altra banda, preguntada per la incidència a Gavà que va desgavellar el servei a l’R2 Sud fa més d’un mes, Sánchez ha explicat que el Ministeri encara no disposa de l’informe de conclusions amb què s’ha de determinar quina va ser la causa exacta de la fallida del sistema. “Ens manca el resultat d’una analítica de laboratori”, ha precisat la ministra, que ha assegurat que explicaran l’informe públicament quan estigui enllestit.