Un tramvia per la Gran Via per connectar Glòries i la plaça d’Espanya. És la proposta que fa l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) per millorar la mobilitat a Barcelona. Concretament, l’entitat aposta per allargar la línia T5 del TRAM, que actualment circula entre Glòries i Gorg (Badalona). La PTP considera que el tramvia per la Gran Via suposaria reduir la saturació de passatgers en algunes línies de bus amb molta demanda, com l’H12, i l’espai per al vehicle privat. “L’operació seria comparable amb la del Metrocentro de Sevilla o el tramvia de Saragossa”, defensa la plataforma.
En la línia d’apostar pel transport públic i la reducció dels cotxes, la PTP creu que el tramvia per la Gran Via ha d’anar acompanyat per una pacificació del tram central d’aquesta artèria de Barcelona. L’allargament de la línia T5 proposat per la PTP és també un “enllaç d’alta capacitat” amb el centre de la ciutat, “complementari a l’L1 del metro”.
Ricard Riol, de la PTP, ha explicat a betevé que el model del tramvia s’ha d’estendre a altres punts de Barcelona, més enllà de l’avinguda Diagonal, on el 7 de març començaran les obres per unir Glòries i Verdaguer.
Una gran estació de busos a la plaça d’Espanya
A més curt termini, però, la PTP també proposa un projecte de gran ambició: una nova estació d’autobusos interurbans a la plaça d’Espanya. L’associació creu que un bon emplaçament per a la infraestructura és el Pavelló del Teixit de Fira de Barcelona i part del de la Metal·lúrgia. Amb la transformació del recinte firal de Montjuïc, la plataforma demana aprofitar aquests dos edificis per remodelar-los i construir-hi un accés soterrat per fer una estació subterrània per a busos que connecten la ciutat amb municipis d’altres comarques, com el Baix Llobregat o el Garraf.
Ricard Riol creu que aquesta estació de busos permetria una intermodalitat amb l’extensió del tramvia per la Gran Via, però ja més endavant. L’entitat confia que aquest tramvia sigui una realitat abans del 2032.
Passadissos subterranis per connectar bus i metro
La PTP creu que l’aprofitament de l’espai dels pavellons firals és “l’opció òptima per a la ciutadania” ja que, afegeix, s’evitarà la construcció d’una estació des de zero. A més, considera que aquest emplaçament garanteix la intermodalitat amb les línies 1, 3 i 8 del metro de Barcelona. Per això, l’entitat també proposa fer passadissos subterranis per enllaçar aquesta nova estació de busos amb el metro i els FGC de la plaça d’Espanya.