tramvia Diagonal

Ara sí que va de debò. Les obres per connectar el tramvia per l’avinguda Diagonal de Barcelona ja tenen data d’inici. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha anunciat que els treballs començaran la setmana del 7 de març. Ho ha dit en una entrevista al programa ‘bàsics’, de betevé. Es dona, així, el tret de sortida a una de les obres més estudiades i debatudes a l’Ajuntament, que modificarà substancialment el disseny de la Diagonal.

Les obres que ara començaran formen part d’una primera fase, que preveu allargar el tramvia per la Diagonal des de Glòries fins al carrer de Girona (per enllaçar amb l’estació de metro de Verdaguer). Es tracta d’un tram d’1,5 quilòmetres que tindrà tres estacions noves: Monumental, Sicília i Verdaguer. A Glòries, el projecte preveu un intercanviador de tramvia, bus i metro davant del Museu del Disseny.

afectacions mobilitat carrers tallats obres tramvia Diagonal

En servei a principis del 2024

A l’entrevista, Janet Sanz ha detallat que les obres s’allargaran durant 21 mesos, amb la previsió que estiguin acabades a finals del 2023. Tot i això, caldrà esperar fins a principis del 2024 per posar en servei aquest tram, després de fer-hi les proves oportunes. “L’objectiu és arribar al 2024 amb el tramvia funcionant i continuar després les obres fins a Francesc Macià”, ha explicat la responsable d’Urbanisme de l’Ajuntament.

Afectacions en la mobilitat

Els treballs, que es van adjudicar a finals del 2021, començaran de forma simultània en tot el tram afectat de la Diagonal, des de Glòries fins al carrer de Girona. Això generarà afectacions en la mobilitat tot i que en molts casos no vindran de nou perquè es mantindran els mateixos talls que ja hi ha a la Diagonal per les obres del col·lector, que van començar a finals del 2020. L’Ajuntament de Barcelona assegura que conforme avancin els treballs s’anirà informant de les noves afectacions.

Una Diagonal amb menys trànsit

La connexió del tramvia canviarà la fesomia de la Diagonal, que reduirà significativament l’espai ara destinat als cotxes i ampliarà les àrees per a vianants, bicicletes i zones verdes. Entre el passeig de Sant Joan i el carrer de la Marina, el tramvia passarà pel tronc central al costat d’un carril bici bidireccional de quatre metres d’amplada. Les voreres s’ampliaran fins al set metres i mig i el trànsit privat quedarà relegat als laterals.

Al tram entre els carrers de la Marina i de Los Castillejos es manté la rambla central (a sota hi ha un túnel de Rodalies) i el tramvia passarà a banda i banda. Les voreres s’ampliaran fins als set metres i mig i quedarà només un únic vial per a veïns. El carril bici bidireccional que hi haurà a la resta de la Diagonal tindrà continuïtat per la banda muntanya.