(ACN/Redacció) L’aeroport de Barcelona-el Prat ja està notant els efectes del caos aeri europeu de les últimes setmanes provocat per la manca de personal de les companyies. UGT reclama que es contractin més treballadors, perquè actualment hi ha un 80 % de les plantilles d’abans de la covid però el nivell d’ocupació és “molt elevat”. De fet, els sindicats temen que durant la temporada alta hi hagi dificultats al Prat. “No és ni estiu i ja estem al límit”, alerta Enrique Montes, delegat d’UGT al sector aeri català.

Personal de l’aeroport del Prat a Holanda i el Regne Unit

A tot això s’hi afegeix que algunes companyies de l’aeroport del Prat han demanat als seus empleats que treballin a altres aeròdroms, com el de Schiphol (Holanda) o el de Gatwick (el Regne Unit). Les propostes s’han donat tant en operadores com Vueling, per fer atenció als clients, com en empreses de servei de terra a Swissport. Es tracta d’una oferta “residual” i “temporal” i que a Barcelona han acceptat entre 10 i 40 empleats, segons han informat CCOO i UGT.

“S’estan enviant treballadors de Barcelona cap a aeroports europeus i aquí comencem a patir gairebé el mateix problema que a Frankfurt, Londres, París o Roma. Tenim mancança de personal”, assegura José Antonio Ramírez, el líder del sindicat sectorial aeri de FeSMC-UGT i president del Comitè d’Empresa d’Iberia.

Els ERTO paren el cop a Catalunya

El caos aeri i els retards generalitzats a Europa són conseqüència dels acomiadaments massius de personal fix que es van fer durant la pandèmia. Ara aquestes empreses amb plantilles reduïdes es troben que no poden fer front a l’elevada demanda existent. A Catalunya la recuperació de la demanda és similar- a l’abril el Prat ja havia recuperat prop del 95 % dels vols prepandèmia– però la situació laboral és ben diferent per l’efecte dels expedients de regulació temporals d’ocupació (ERTO), que ha permès esmorteir el cop i protegir les feines.

“Avui dia no som el problema, ho és la resta d’Europa”, afirma Enrique Montes. Tot i aquesta diferència estructural, la infraestructura barcelonina sí que nota indirectament les conseqüències del caos aeri pels retards constants dels vols del continent i per la gestió complicada, amb “alguns avions que arriben sense maletes”.

Cues al control de passaports

Una altra dels problemes són les llargues cues que es produeixen tant al Prat com a Barajas als controls de passaports i a les zones d’embarcament. Una de les causes és que ara els viatgers britànics han de passar per aquests filtres. “En els últims dies han sigut freqüents temps d’espera superiors a tres hores”, ha denunciat la patronal d’agències de viatges ACAVe en un comunicat. La situació ha forçat el Govern espanyol ha reforçar amb 500 policies els controls, fet, però, que l’organització empresarial veu “insuficient”. També la Cambra de Comerç de Barcelona ha reclamat “contundència” al Govern espanyol per solucionar de manera “permanent” els pics de demanda.

Fonts d’Aena admeten que es poden produir moments puntuals de cues als filtres de les arribades de vols procedents de fora de la UE.