La Comissió de Seguretat i Mobilitat ha servit per explicar més detalladament els últims moviments per aconseguir eixugar el deute de 546 milions d'euros dels transports públics. Sobre la possibilitat que el Ministeri d'Hisenda augmenti la seva aportació d'aquest any en 10 milions d'euros, Forn ha explicat que això seria possible estenent el sistema tarifari metropolità a les comarques del Berguedà i Osona. JOAQUIM FORN, primer tinent d'alcalde "Aquestes zones representent 124mil usuaris mési per tant una major aportació per habitant que és el que fa l'estat. És la proposta que s'ha posat, són 10 milions, pot semblar insuficient però en tot cas és una proposta molt concreta que hi ha damunt la taula". Tot i aquests canvis, Forn assegura que l'usuari mai arribarà a pagar el 50% del preu del bitllet. Afegeix que, a partir del 2015, els viatgers es podran beneficiar de la nova targeta T-Mobilitat, un títol personalitzat que serà recargable.
Ara, un dels objectius que es marquen l’Ajuntament és aconseguir que el Ministeri d’Hisenda accedeixi a incrementar en 10 milions d’euros l’aportació anual que fa l’Estat a l’Autoritat del Transport Metropolità. Per aconseguir-ho, una de les alternatives que s’estudien és estendre territorialment el sistema tarifari metropolità i ampliar-lo a dues comarques més de la província de Barcelona, el Berguedà i Osona, el que incrementaria en 124.000 el nombre d’usuaris de l’ATM.
Forn ha concretat que durant les pròximes setmanes, en una data encara per concretar, es vol fer una trobada a quatre bandes entre el ministre d’Hisenda, Cristóbal Montoro; l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila; i l’alcalde de Cornellà de Llobregat i vicepresident de l’rea Metropolitana de Barcelona, Antonio Balmón.
El primer tinent d’alcalde ha garantit que, en qualsevol cas, el cost del funcionament del transport públic que cobreixen els usuaris pagant el bitllet “mai serà superior al 50%” del total i ha confiat que l’increment de viatgers que es van registrar el 2013 i en aquest mes de gener es pugui mantenir al llarg de l’any.
El primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, ha assegurat durant la Comissió de Seguretat i Mobilitat d’aquest mes de febrer que la solució es troba en el pacte que va signar dilluns l’Ajuntament amb la Generalitat i l’ATM per eixugar el deute del transport públic, que actualment és de 546 M €. L’acord, que es ratificarà el 6 de març, té l’objectiu de reduir aquest dèficit en un termini de 15 anys. Forn ha insistit que aquesta és l’única via que es planteja per resoldre el conflicte del finançament del transport públic i que en cap moment no es revisaran les tarifes que van entrar en vigor a principis d’aquest any.
La regidora del PSC, Assumpta Escarp, creu que l’Ajuntament ha de liderar les converses amb els usuaris, que des de l’anunci de les noves tarifes, protesten cada dimecres contra l’increment de preus. La plataforma Stop Pujades Transport continua, tot i l’amenaça del consisitori de multar els manifestats, en aturar el transport públic durant la celebració del Mobile World Congress, que començarà dilluns. Per això, Escarop demana que s’arribi a un preacord, abans d’aquest dia, per evitar “que la ciutat es col·lapsi”.
L’oposició proposa que abans que es posi en marxa la T-Mobilitat, que es preveu adjudicar al juliol i que té com a objectiu implantar una única targeta xip amb validació sense contacte per utilitzar en tota la xarxa de mobilitat de Catalunya, es revisi el preu de la T-10, el títol que més ha pujat proporcionalment.
Paral·lelament, aquest divendres començarà a treballar la taula social, que comptarà amb la participació dels sindicats UGT i CCOO, així com la FAVB, la CONFAVB i la PTP, i que vol donar a conèixer la T-Mobilitat, així com les diverses gammes de títols, i trobar un camí per resoldre el conflicte social que han generat l’augment de les tarifes i les darreres manifestacions.
Segons el primer tinent d’alcalde, aquests són els camins per aconseguir reduir l’endeutament zero del transport públic, amb mesures d’estalvi, i que, alhora, els nous serveis que es posin en marxa prevegin ja la pròpia sostenibilitat.