Trànsit Meridiana

L’associació Promoció del Transport Públic (PTP) reclama que s’instauri un peatge ambiental per a tots els vehicles que vulguin entrar a Barcelona. Consideren que seria un bon complement a la zona de baixes emissions (ZBE) per aconseguir reduir la contaminació ambiental. Amb aquesta mesura, diu, es milloraria la qualitat de l’aire i es reduiria l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle.

De fet, altres entitats com Barcelona Global també havien fet propostes semblants en altres ocasions. Tot i això, l’Ajuntament ja va expressar a la tardor que només es valorarà instaurar un peatge urbà d’entrada a la ciutat si no s’aconsegueix millorar la qualitat de l’aire amb altres mesures.

Un complement a la ZBE

La ZBE va entrar en vigor a l’àmbit de les rondes de Barcelona el gener del 2020 i es va començar a multar els infractors a partir del setembre del mateix any. La PTP proposa vincular el peatge amb aquesta altra mesura, que ja funciona a la ciutat, com ja es fa a Milà o a Londres, ja que es podrien aprofitar les mateixes tecnologies de control dels vehicles que circulen per la ciutat. A més, seria una manera de multiplicar l’impacte de la ZBE en la millora de la qualitat de l’aire.

Finançar el transport públic

A banda de Milà o Londres, la PTP s’emmiralla en ciutats com Oslo, Göteborg o Estocolm, on també s’han instal·lat peatges urbans. La PTP considera que aquesta és una mesura “eficaç en la restricció del trànsit, no és regressiva socialment si està ben dissenyada i contribueix clarament a la reducció de la congestió i de la contaminació”. A més de reduir el volum de vehicles que circulen per la ciutat, destaca que permetria generar ingressos per al transport públic i seria “un bon exemple de finançament des del transport contaminant cap al transport sostenible”.

Basant-se en l’experiència d’altres ciutats, l’entitat proposa que aquest peatge podria tenir certa flexibilitat. Per exemple, un cost diferent en funció de si se circula en hores punta o en hores vall, del nivell d’emissions contaminants del vehicle, de la categoria o de l’ocupació. També preveu que hi pugui haver bonificacions per a persones vulnerables o per a vehicles de serveis.

Sense competències municipals

Tot i això, la PTP reconeix que per ara els municipis no tenen competències per establir un peatge d’accés a la ciutat i per això reclama a l’Ajuntament de Barcelona i a l’AMB que pressioni el govern de l’Estat i la Generalitat per establir un marc legal que ho permeti fer.