Els patinets elèctrics continuaran prohibits al transport públic. L’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) ha decidit prorrogar indefinidament el veto, de manera que aquests vehicles no podran tornar pujar al metro, tren, autobusos, tramvia ni els FGC. L’ens posa l’accent en la manca de seguretat de les bateries dels patinets i demana a les autoritats competents que n’accelerin una regulació.

Inicialment, la previsió era que la prohibició s’acabés el 31 d’octubre, quan es pensava que estaria enllestida una normativa que havia de regular l’accés i la seguretat d’aquests vehicles de mobilitat personal a l’interior del transport públic. Això, però, no ha estat possible i per aquest motiu l’ATM, de comú acord amb els operadors, ha votat a favor de la proposta que li han fet els experts de mantenir la prohibició, després d’analitzar els riscos d’aquests vehicles de mobilitat personal.

No hi ha garanties de seguretat suficients

L’ATM conclou que, ara mateix, la regulació que s’aplica als vehicles de mobilitat personal “no aporta les suficients mesures de seguretat per permetre’ls al transport públic”. Reconeix que durant aquests mesos de veto s’han estat analitzant diferents opcions, com limitar l’accés dels patinets per hores, crear zones específiques o establir un nombre i una mida màxima de vehicles, entre d’altres. Tot i això, l’ens reconeix que “no s’ha pogut establir cap escenari en què no es mantingui un factor de risc molt elevat no tolerable“.

El perill d’explosió de les bateries

L’ATM recorda el perill que pot suposar en el transport públic l’impacte d’una bateria d’un patinet elèctric, tant per la densitat de viatgers en algunes franges horàries, com per la presència de túnels, i també de persones amb mobilitat reduïda, infants i bebès. Segons els resultats del grup de treball del Comitè de Coordinació d’Emergències de l’ATM, en l’incendi d’una bateria es produeix un procés de degradació “extremadament ràpid” en què es catalitzen tot un seguit de reaccions químiques que “generen foc, fum, emissió de gasos, fragmentació i explosió”.

La decisió de prohibir els patinets al transport públic mentre se n’elabora una normativa específica es va prendre després que, el novembre del 2022, un patinet explotés dins d’un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. No és cas aïllat. Aquest mateix dimarts, la bateria d’un patinet elèctric va explotar a l’interior d’un vagó de metro a Madrid i el va deixar totalment calcinat. Arran d’això, la Comunitat de Madrid també està estudiant prohibir aquests vehicles de mobilitat personal al suburbà.

Si hi ha canvis de seguretat es revisarà la prohibició

L’ATM mantindrà operatiu el grup de treball que s’ha creat per aquesta qüestió perquè, si hi ha qualsevol canvi, s’analitzi una revisió de l’acord que manté la prohibició i s’elevi al Consell d’Administració. A banda, l’ens també insta les administracions a incentivar la incorporació d’estacions intermodals on deixar els patinets a les estacions de transport públic.

La prohibició va començar l’1 de febrer

L’ATM ja havia prorrogat una vegada el veto als patinets elèctrics. La prohibició va entrar en vigor l’1 de febrer per un període de sis mesos, és a dir, fins al 31 de juliol. A finals de juny, però, l’ens metropolità va anunciar que l’allargava durant tres mesos més, fins al 31 d’octubre.