Les cues matinals han estat les protagonistes del primer dia laborable amb el túnel de les Glòries totalment obert. Les retencions han afectat tots aquells vehicles que entren a Barcelona per la Gran Via (C-31) des del Maresme i la ronda del Litoral, especialment en el tram on hi ha dos carrils per al trànsit privat. Una incidència a la ronda a primera hora del matí ho ha complicat encara més pels que han optat per la Gran Via com a escapatòria.
El lateral de la Gran Via, col·lapsat
Tot i això, alguns conductors amb els quals ha pogut parlar betevé diuen que les retencions ja eren habituals en aquest punt d’entrada a la ciutat i que, aquest dilluns, on s’estan notant especialment les cues és al lateral muntanya de la Gran Via, molt col·lapsat a la zona del Poblenou.
De fet, segons l’Ajuntament, la densitat viària és “l’habitual en hora punta” d’entrada a la ciutat i les cues es concentren a la cruïlla lateral (costat muntanya) del carrer de Bilbao amb la Gran Via, on la Guàrdia Urbana està dirigint el trànsit.
El problema principal, segons ha pogut comprovar betevé, és que en aquest punt els vehicles no poden continuar pel lateral de la Gran Via (només es permet el pas a busos, taxis, veïns i bicicletes) i es veuen obligats a desviar-se. El carrer de Bilbao, però, no pot absorbir tot aquest trànsit i per això es produeixen les cues.
Les cues ja s’havien previst
Ja ho va avisar el gerent de Mobilitat de l’Ajuntament, Manuel Valdés, que aquesta situació probablement passaria. Per això, es recomana utilitzar el transport públic i, en cas d’agafar el vehicle privat, evitar el tram d’hora punta entre les 7 i les 9.30 h. Fins ara, a la plaça hi havia espais amb tres o quatre carrils que permetien que s’hi acumulessin més vehicles, mentre que el nou túnel té dos carrils per al trànsit privat i un per al transport públic.
Punt final a set anys d’obres
El túnel està completament operatiu des d’aquest diumenge, a les 8 h. L’obertura total ha culminat una de les obres més complexes que ha fet l’Ajuntament de Barcelona i que s’han allargat durant set anys, amb dues aturades. Fa cinc mesos que es va posar en servei el túnel en sentit Besòs. El túnel soterra els 43.000 vehicles que entren cada dia per la C-31 i allibera de trànsit en superfície el tram de la Gran Via entre la rambla del Poblenou i el carrer de Padilla.
Un radar de tram a cada banda
La Guàrdia Urbana ha posat en marxa un dispositiu no sancionador durant els primers dies de funcionament. Tindrà tant punts fixos com mòbils i es dedicarà a orientar els conductors per garantir que compleixen amb la nova disposició viària d’aquesta zona, “per ajudar a trobar el recorregut més adient”, tal com ha dit Valdés.
Tant el túnel d’entrada com el de sortida tenen instal·lat un radar de tram que controlarà que els vehicles no superin els 50 km/h. La previsió és que comenci a multar a partir del mes d’agost. A diferència del túnel de sortida, el d’entrada té un semàfor al final, per regular el trànsit que s’incorpora a la trama urbana. Tant aquest semàfor com el que hi ha a l’accés estan coordinats per evitar cues a dins del túnel.