Per primera vegada des de fa quatre anys els patinets han perdut presència als carrils bici. Ho assenyala un informe del BACC (Bicicleta Club de Catalunya) que ha analitzat la mobilitat durant els mesos de setembre i octubre del 2023. Aquests carrils són avui emprats en un 27 % dels casos per usuaris de patinets, mentre que el 72 % hi circula en bicicleta.

L’any 2022, en canvi, els patinets suposaven un 32 % del total, i fins i tot l’any 2020, la xifra (29 %) era superior a l’actual. Pel BACC, el fet que ara hi hagi menys patinets als carrils bici de la ciutat, és segurament per la prohibició d’aquests vehicles al transport públic i per les diferents campanyes de control realitzades.

Les bicis elèctriques s’imposen

Les bicicletes elèctriques, per contra, són cada vegada més habituals i, sumades als patinets, representen ja gairebé el 61 % dels usuaris dels carrils bici de Barcelona. Segons les dades de l’entitat, un 33 % fa servir una bici elèctrica i més d’un 27 %, els patinets. Els vehicles de tracció mecànica representen, en canvi, el 39 % restant.

Es dispara l’ús del Bicing elèctric

L’auge de la bici elèctrica és fa més evident entre els usuaris del Bicing. Vuit de cada 10 trien la versió elèctrica del Bicing, una xifra que contrasta amb el fet que només un 56 % de la flota del servei és elèctrica. Per això, el portaveu del BACC, Adrià, Arenas demana al consistori que tota la flota del Bicing sigui elèctrica i afirma que amb aquest gruix d’usuaris “no té sentit que el gruix sigui mecànica”. Actualment el sistema té més de 147.000 abonats i prop de 60.000 usos diaris.

app bicing barcelona

Una altra dada destacada és que s’ha constatat un augment considerable de bicicletes plegables. Des del BACC creuen que “és un símptoma de la manca d’aparcament segur a la ciutat”.

Bretxa de gènere als carrils bici

L’altra conclusió evident és que hi ha una bretxa de gènere creixent i cada cop més agreujada als carrils bici on només tres de cada deu conductores son dones. Pel BACC això evidencia que els carrils bici no són percebuts com una infraestructura “accessible ni ben connectada” i afegeixen que que moltes dones, quan són mares “deixen d’anar en bici perquè no se senten segures circulant amb els seus fills.”