carril bici del Carrer Mallorca
Imatge Mariona Gil

L’ús de la bicicleta i el patinet no para de créixer a Barcelona i de fet s’ha doblat en els últims set anys. En total, el 2023 es van fer 318.609 desplaçaments amb aquests vehicles, un 7 % més que l’any anterior, dels quals un terç van ser en patinet. Els principals usuaris són homes, un 72 % envers el 28 % de dones.

Malgrat aquest creixement dels últims anys, encara no s’arriba a l’objectiu que s’ha marcat l’Ajuntament de Barcelona d’incrementar l’ús d’aquests vehicles no contaminants. Si el 2023 van suposar el 3,8 % del total de desplaçaments que es fan a Barcelona, es vol arribar al 5,3 % aquest 2024. I, per tant, aquest any haurien de créixer encara un 1,5 %.

Crítiques dels ciclistes

El BACC, l’entitat que representa els ciclistes de Catalunya, considera, però, que el creixement de la bicicleta s’ha estancat i alerta de mancances a Barcelona. La seva portaveu, Marta Casar, defensa que, tot i que han augmentat els quilòmetres de carril bici, “no s’aposta per una infraestructura de qualitat, àmplia i segura” i alerta que hi ha molts “punts negres i manca de connectivitat”. Retreu al govern municipal actual que no detalli “com millorar la qualitat de la infraestructura” ni fer un pla específic per a la bicicleta.

Aquestes declaracions les ha fet Casar en la reunió del plenari del Pacte per la Mobilitat, en què es posen les bases del nou Pla de mobilitat urbana 2025-2030, que ha de definir les línies estratègiques en aquest àmbit, amb una aposta per augmentar el transport sostenible i reduir la dependència de cotxe i moto.