En Daniel va a agafar el tren quan rep al mòbil un missatge de Twitter que l'avisa que hi ha un retard. En aquest cas són només quatre minuts, així que entra a l'estació. La informació l'ha enviat l'Anna a tots els usuaris de Twitter que segueixen el compte de les línies del Vallès de Ferrocarrils. També n'hi ha un per a cada línia de Rodalies, així que cada passatger que tingui Internet al mòbil pot rebre les incidències que li afecten. Aquest sistema d'informació no l'ha muntat ni la Generalitat ni les empreses de transport, sinó els tres impulsors de Rodalia.info, un web que recull automàticament tots els missatges enviats a Twitter amb les paraules clau de cada línia de tren metropolità. ROGER MELCIOR, Rodalia.info "A través de la pàgina web, a través del canal de la xarxa social Twitter i a través d'una pàgina web adaptada per a mòbil, la resta d'usuaris podran accedir a la informació que els altres usuaris hagin pujat en relació al servei." El Roger ha creat Rodalia.info amb l'Anna, que és dissenyadora de webs, i el Daniel, que és programador i treballa amb ella. Tots tres són de Badalona i agafen el tren molt sovint per anar al centre de Barcelona. Van pensar que seria útil que els usuaris de la mateixa línia de tren estiguessin comunicats i han muntat la plataforma en només una setmana i sense pressupost. Rodalia.info va arrencar el mateix dia que la Generalitat posava en línia el web oficial de Rodalies de Catalunya. ROGER MELCIOR, Rodalia.info "La pàgina web de la Generalitat estarà bé per horaris, per informació més estàtica, però segurament el típic retard de 15 minuts que acumulen els trens a la tarda aquesta web considerarà que és normalitat, que no hi ha incidències. I en canvi els usuaris, mitjançant Twitter, sí que podrem informar d'aquestes petites deficiències."

L’eina fa servir vuit comptes de Twitter automatizats, un per cada línia de trens de rodalia, incloent-hi els Ferrocarrils de la Generalitat, i un per al conjunt de la xarxa gestionada per Renfe. El funcionament és molt senzill: quan un usuari de la línia R2 de Rodalia -per exemple- detecta que els trens no circulen i publica al seu Twitter un missatge amb la paraula clau #rod2, llavors tots els seguidors de @rodalia2 reben l’avís. Així doncs, en subscriure’s als missatges d’un d’aquests comptes de Twitter, els usuaris de la mateixa línia de trens estan formant una xarxa social que els permetrà informar-se si hi ha cap problema o informació rellevant per al seu viatge.

Una iniciativa social
Els comptes de Twitter i tot el web Rodalies.info han estat creats per Roger Melcior i Pimpampum, l’estudi de projectes interactius del programador Daniel Julià i la dissenyadora Anna Fuster. Tots tres són de Badalona i, per tant, usuaris habituals de la línia R1 de Rodalia, una de les que pateix més incidències i retards de tota la xarxa. Primer van pensar a crear una xarxa social de viatgers d’aquesta línia, però ràpidament van veure que podien estructurar una plataforma útil per a tots els passatgers dels serveis de rodalia de Renfe i dels Ferrocarrils de la Generalitat.

Canal d’informació col·laboratiu
El projecte de Rodalia.info s’ha fet realitat en poc més d’una setmana. De fet, la idea neix a partir de l’experiència en l’ús de Twitter com a canal d’informació durant la nevada del 8 de març. Els usuaris van fer servir les paraules clau #neubcn i #neucat per compartir informacions, i BTVNOTÍCIES les ampliava i contrastava amb les autoritats i les empreses de transport.

A Rodalia.info, les informacions de qualsevol usuari es publiquen automàticament, és a dir, sense verificació prèvia. Els creadors de la plataforma són conscients del risc que això comporta, però en canvi destaquen l’agilitat del sistema. En tot cas, preguen als usuaris que només el facin servir per comunicar les incidències i no, per exemple, per maleir-ne els responsables, perquè Rodalia.info vol ser, sobretot, una eina útil per als usuaris dels trens de rodalia.