El nom de Joan Planas ressona des de fa anys amb força a Internet. Aquest director de cinema es va introduir en l'ús del vídeo a la xarxa amb 18 anys. Un projecte en què explicava la vida de sis persones en un videoblog va donar el tret de sortida a la seva presència als webs. Des de llavors, va dirigir curtmetratges publicats a Internet fins que el 2006 va estrenar el documental 'Con ánimo de lucro' que va significar el salt definitiu de Planas a la xarxa. Al carrer l'hem pogut veure fent abraçades dins la iniciativa Abrazos Gratis de la qual va crear el web i el vídeo promocional. I en tota aquesta trajectòria no pot faltar el seu videoblog, famós per seccions com la de 'Tengo una pregunta' en què Planas fa qüestions d'actualitat a la gent. Juntament amb altres videobloggers va engegar el 2007 'Los Martes', un programa de televisió en directe per Internet que avui dia ja no s'emet. Després de tota aquesta experimentació a la xarxa, Joan Planas té altres plans al marge d'Internet. Per què? JOAN PLANAS "Just aquest any he decidit fer un canvi total en el camí que està portant a la meva marca. Fins ara jo m'havia ficat en el món d'Internet com un lloc d'experimentació i de potencial per arribar a possibles productors i inversors per fer el meu somni que és fer una pel·lícula, una série de televisió. I la realitat va ser un fracàs com a marca. Si tú vols fer una pel·lícula, de moment actualment, el camí no és Internet. La vida encara és "offline", els negocis... El que es mou de veritat, el que fa que els projectes tirin endavant és molt "offline" almenys encara en aquest món." Vol dir això que has deixat de creure en les possibilitats que t'ofereix el vídeo a Internet? "Et don possibilitats quan hi ha la persona que inverteixi per donar-te aquestes possibilitats. Aquí a Espanya no tenim un videoclub tipu Netflix a Estats Units. Allà pagues sis o set euros al mes, i pots veure qualsevol pel·lícula per Internet. Llavors hi ha Hulu, un altre web on pots veure séries de televisió veient anuncis. Hi ha séries que s'estan dedicant només a Internet. Aleshores, què passa? Que la gent que està aquí a Espanya no s'està enterant i no miren Internet, les possibilitats són nul·les. Aleshores hem de sortir d'Internet i conèixer la gent que no sap com posar-se a Internet i que són els que tenen els diners." Parlem, doncs, de com fer negoci a Internet tenint en compte que és una xarxa lliure i gratuïta? "Molta gent parla que Internet és lliure, és gratis. El meu documental és gratis. Ja el vaig fer partint de que no volia guanyar diners. Però és que encara que hagués volgut guanyar diners, no hagués guanyat quasi res. No tindria suficient per poder fer un altre documental. És molt maco, Internet lliure però ha d'haver un negoci. Si de cop i volta diem Internet tot gratis tenim un problema perquè encara que ho volguem, no és viable. Serà gratis per la gent que s'hi dediqui, com jo, solidàriament però jo no puc fer un altre documental." Tot i això cada vegada hi ha més usuaris que s'animen a fer vídeos domèstics i després els pengen en plataformes com You Tube. "A nivell de ciutadans pots fer moltes coses, jo ara per exemple podria emetre en directe aquesta entrevista, però si el que vols fer és un projecte, una pel·lícula, una sèrie de televisió, a nivell domèstic faràs molt poca cosa. Faràs coses interessant però no les pots fer durar molt ni innovar." Joan, el que has fet fins ara ha estat experimentar amb el vídeo a Internet però amb projectes que no t'han donat benefici. Com et guanyes la vida? "Com em guanyo la vida? És la pregunta que molta gent em fa. Sembla que aquest tio no faci res, està fent sempre experiments a Internet. D'on treu els diners? Jo vull la seva fòrmula! I és senzill. Surten feines, Internet m'ha donat feines com per exemple fer un vídeo institucional per Gencat. Són petits vídeos que et van demanant. També programo webs. Per acabar, de quina manera has canviat? "El que he canviat ha estat la meva manera d'enfocar la meva marca. Ja no serà només Internet. La rebaixo per enfocar-la més al món offline. Que si jo vaig a un guionista i li dic Joan Planas, em sigui 'Sí, ets tu'."

Estem en una època en què el potencial del vídeo a Internet pren cada vegada més embranzida. El consum del vídeo a la xarxa ha experimentat un gran creixement. I en l’àmbit de la producció de contingut, no podem negar la força dels vídeos virals i de la gran quantitat de contingut domèstic penjat cada dia en plataformes com YouTube.

Els videobloggers coneixen bé el paper del vídeo a la xarxa i en Joan Planas és un d’ells. Aquest director i creatiu en mitjans audiovisuals fa gairebé 10 anys que experimenta amb el contingut audiovisual a Internet. Ha produït curtmetratges, ha engegat iniciatives des del seu videoblog, ha creat un programa de televisió per Internet però… Tot plegat s’ha quedat en un conjunt de projectes solidaris amb els quals no ha pogut continuar per manca de recursos.

Un cop passat aquest temps, creu que s’ha volcat massa a Internet i això no li ha permès estar en contacte amb la món real, on realment s’originen els negocis. Posem sobre la taula el debat de com guanyar diners a Internet i l’aposta del vídeo a la xarxa.