L’èxit de les empreses de lloguer d’ús compartit és ja una evidència. No és gens difícil veure’n circulant o aparcades al carrer amb els seus colors vistosos. Cada vegada són més les empreses que operen a la ciutat i totes asseguren que estan ampliant el nombre d’usuaris cada dia que passa. L’última a arribar a Barcelona, amb 500 motos, ha estat la nord-americana Scoot, tot just aquest mes de juny. En només tres mesos, expliquen, han arribat als 15.000 usuaris, una xifra que esperen que augmenti encara més a partir d’aquest setembre, amb la tornada a la rutina després de vacances.
També a Yugo (que aviat canviarà el nom per Yego) constaten que l’aposta per aquest tipus de servei de transport s’està consolidant a la ciutat. De fet, el creixement del nombre d’usuaris —en tenen uns 30.000, 15.000 d’actius— ha fet que incrementin el parc de vehicles en 200 motos més, fins a les 460 aquest proper mes d’octubre. Esperen tancar l’any amb 700 motos al carrer.
eCooltra, juntament amb Yugo, van ser els primers a oferir aquest servei de transport a Barcelona. Van començar fa poc més de dos anys amb 250 motos i ja en tenen 1.100. L’èxit del model els ha dut a portar-lo a quatre ciutats més: Madrid, Roma, Lisboa i Milà, i ja han arribat als 500.000 usuaris en total.
Segons els responsables de les empreses, els usuaris d’aquestes motos les empren, sobretot, per a trajectes curts. Alguns són usuaris habituals de moto que, pel que sigui, en moments puntuals els és més còmode fer-ne servir una de lloguer que la seva pròpia. També hi ha qui no ha conduït mai una moto i ara opta per utilitzar en alguns trajectes del dia a dia el “motosharing”. Els és especialment útil a les nits, quan transports públics com el metro tanquen. El preu ronda els 20 cèntims el minut, tot i que difereix una mica segons l’empresa.
L’ús de l’espai públic, a debat
La proliferació d’aquestes motos ha obert el debat sobre l’ús que fan de l’espai públic
, del qual treuen un rèdit econòmic. Les empreses, però, defensen el model del “motosharing”, que a la llarga, diuen, serà profitós per a la mobilitat a la ciutat. “Les nostres motos es mouen com cap altra moto privada a la ciutat. Tenen una rotació constant. De manera que una moto que està aparcada no acostuma a tardar més de 10 minuts a canviar de lloc”, explica Oriol Marimon, CEO d’eCooltra. Roger Puigví, director de Relacions Institucionals de Scoot, defensa que “amb 60.000 motos de lloguer compartit es podrien cobrir les necessitats de mobilitat de la ciutat”. I recorda que, actualment, el parc total de motocicletes a Barcelona és de 300.000 vehicles.