Als aparcaments de bicicletes de la ciutat han començat a aparèixer, des de principis de juliol, els vehicles d’un nou servei de lloguer a través del mòbil. Són les bicicletes elèctriques d’Scoot, una empresa nord-americana que opera a San Francisco des de 2012 i que ara ha triat Barcelona per desembarcar a Europa. D’entrada han posat en circulació unes 430 bicicletes, però l’oferta arribarà al miler de vehicles pròximament. En paral·lel, Scoot també ha posat en marxa un servei de lloguer de motos elèctriques, amb 500 unitats.

La filosofia d’Scoot, segons el director general a Espanya, Enrico Sargiacomo, és “proporcionar serveis que complementin la infraestructura de la ciutat i millorar la vida dels barcelonins”. Per això, el lloguer s’ofereix només a residents (amb DNI o NIE) i els turistes no poden fer ús dels vehicles. L’aterratge d’Scoot, però, no s’escapa de la controvèrsia per l’ús que fan dels aparcaments públics aquest tipus d’aplicacions de “mobilitat compartida”, com ja ha passat amb Donkey Republic.

Negoci privat, aparcament públic

Sargiacomo creu que “es malinterpreta” l’ocupació que fan de l’espai públic i assegura que utilitzen “el 0’001 %” dels aparcaments de la ciutat. Barcelona va tancar el 2017 amb gairebé 34.000 punts d’ancoratge (coneguts també pel nom d'”u”, per la seva forma). En tot cas, Scoot assegura que ha parlat amb l’Ajuntament i que “s’adaptarà al que decideixi”.

El govern municipal està acabant d’estudiar de quina manera regularà aquests “serveis de mobilitat compartida” i presentarà la proposta normativa en poques setmanes, segons fonts municipals. Les opcions que es plantegen són implantar un sistema de llicències, un concurs públic o modificar l’actual ordenança de circulació. La solució, però, serà compaginar l’ús de l’espai públic amb una activitat que des de l’Ajuntament es veu amb bons ulls, perquè fomenta una mobilitat més sostenible.