Els dies feiners les 10 línes de la nova xarxa ortogonal registren de mitjana més de 170.000 validacions, una xifra que representa un increment del 16% en el nombre de passatgers. Segons una enquesta feta per TMB la puntuació mitjana és d'un 7,7 sobre 10, una dècima superior a la que van obtenir les cinc primeres línies en el primer estudi de satisfacció que es va fer l'any passat. La més ben valorada continua sent l'H12, que recorre de cap a cap la Gran Via, i rep un 8,1. La que treu pitjor nota és la D20, amb un 7,4. JOAQUIM FORN, president de TMB "Una nota alta, una nota important, una nota que ratifica que anem en una bona línia. Aquest notable que li donen els usuaris és una bona notícia de cara a l'aposta que estem fent per l'autobús." "Com que va recte per la Gran via, sempre em moc per la plaça Espanya, Catalunya i Tetuan, és molt pràctic per mi l'H12." "Al principi quan van canviar les línies sí que vaig notar que m'havia d'esperar més. Ara ha millorat i sempre arribo bé a la feina." En conjunt, els punts forts són la rapidesa, i la freqüència més alta, que és de cinc a vuit minuts els dies laborables. Segons TMB aquesta regularitat es compleix en el 85%. Però tot i que la freqüència sigui l'aspecte més positiu, pels viatgers també és l'element a millorar. JAUME TINTORÉ, director general d'Autobusos "Curiosament surt com a element positiu fort però també com a element feble, bé, és un dels aspectes que està bé, però que també no parem de buscar fórmules per anar-lo millorant." La nova xarxa ortogonal d'autobusos encara ha de créixer. A partir de setembre, s'incorporaran quatre nous recorreguts i, per tant, s'arribarà als 14 dels 28 que té previst l'Ajuntament de Barcelona.

Fins ara s’havien fet algunes enquestes de valoració prèvia, però el d’aquest dijous és el sondeig més complet realitzat fins ara sobre el funcionament de la xarxa ortogonal. Joaquim Forn, president de TMB, ha afirmat que ara que ja hi ha “10 línies en funcionament que utilitzen més de 170.000 usuaris, podem començar a treure conclusions, veure els punts forts i també què cal millorar.” Forn considera que la valoració dels usuaris, que puntuen el servei amb un 7,7 sobre 10 punts, indica que es va en una bona línia: “Aquest notable és una bona notícia de cara a l’aposta que fem per l’autobús.” Una inversió que s’ha traduït durant els dos anys de funcionament en la captació d’un 16% més de viatgers, un 2,4% dels quals han abandonat l’ús del vehicle privat per utilitzar els busos ortogonals.

Les dades indiquen que la immensa majoria dels usuaris, un 83%, coneixen aquesta nova xarxa de bus i el 72% sap els noms d’algunes de les línies. La lectura que en fa Jaume Tintoré, director general d’Autobusos, és que interpreta que “el coneixement de la xarxa és prou bo, tant és així que el 66% dels usuaris identifiquen el nou sistema amb una quadrícula de xarxes horitzontals i verticals, de manera que entenen com funciona el sistema”. Joaquim Forn també s’ha mostrat satisfet perquè un 86% dels enquestats considera beneficiosa l’entrada en funcionament de les noves línies: “Això ens esperona a seguir amb l’aposta més important que hem fet en transport públic en els últims 10 anys. La xarxa ortogonal ha començat amb bon peu a Barcelona”, ha conclòs.

La freqüència de pas, alhora punt fort i feble del sistema

L’enquesta no només ha servit per valorar de forma genèrica el servei, sinó que també s’ha aprofitat per valorar qüestions més precises a millorar, o per reforçar els elements que els usuaris consideren positius. En aquest sentit, el punt més fort del servei que destaquen el 42% dels usuaris és la freqüència de pas, que ressalten que ha millorat respecte dels autobusos convencionals. Alhora, però, la freqüència també se situa com a primer element a millorar per a un 22% dels enquestats, que tot i fer una lectura positiva de les millores portades a terme en la xarxa ortogonal, es mostren exigents en aquest sentit. El president de TMB, Joaquim Forn, ha afirmat que “es treballa en les freqüències de pas, ens vam imposar de cinc i a vuit minuts i estem treballant per complir-les”. Fonts oficials de Transports Metropolitans de Barcelona, però, afirmen que aquesta freqüència de pas ja es compleix en el 85% dels autobusos i que, en el 15% restant, no s’assoleix per incidències diverses.

Els 33% dels usuaris valoren com a positiu el fet que les 10 línies de bus de la xarxa ortogonal circulen amb més velocitat que la resta, i també destaquen en un 13% dels casos la connexió amb altres mitjans de transport. Entre els aspectes a millorar, a banda de la freqüència, un 7% dels usuaris reclamen més línies, i un 6%, menys aglomeracions. La línia més ben valorada és l’H12 (que circula del Besòs a la Verneda), amb una puntuació d’un 8,1.