A partir del 12 de febrer el ramal sud de la Línia 9 del metro agafarà vida. Els primers passatgers que podran fer el recorregut entre l'aeroport i la Zona Universitària arribaran 12 anys després de l'inici de les obres i després d'una inversió de gairebé 3.000 milions d'euros. JOSEP RULL, conseller de Territori i Sostenibilitat "Estem parlant d'una línia de 20 quilòmetres. Mai a Europa no s'havia posat en servei en un sol dia una línia tan llarga de conducció automàtica." L'L9 tindrà 15 parades. Connectarà les dues terminals de l'aeroport amb la Fira de l'Hospitalet en 22 minuts i amb la Zona Universitària en 32. Per anar fins a l'aeroport es podran fer servir títols multiviatge com la T-Mes o la T-Jove, però no en canvi la T-10. Els qui facin servir T-10 o bitllets senzills hauran de comprar un tiquet especial per anar a l'aeroport que costarà 4 euros i mig. La freqüència de pas dels combois serà d'uns set minuts. Un temps que es podrà escurçar fins a quatre minuts quan hi hagi esdeveniments especials, com el Mobile World Congress. Cada any s'espera que facin servir aquesta línia 23 milions d'usuaris. La posada en marxa del ramal sud de l'L9 contrasta amb la situació que viu la línia 10, que ha de dotar de metro barris com el de la Marina o la Zona Franca. Per ara, no hi ha data d'inauguració i el departament de Territori vol parlar amb l'Ajuntament per si avança els diners per acabar-la. JOSEP RULL, conseller de Territori i Sostenibilitat "Ens hem d'asseure amb l'Ajuntament de Barcelona a parlar de com deslloriguem aquesta situació, de com aconseguim el finançament per tal de poder impulsar aquest ramal, de poder-lo acabar." Més lluny encara es veu la posada en marxa del tronc central de les línies 9 i 10, entre la Zona Universitària i la Sagrera. No hi ha calendari per reactivar unes obres aturades des de fa temps per la crisi i que fan que, per ara, siguin unes línies inacabades.

L’L9 sud, la línia de metro que unirà la Zona Universitària i la T1 de l’aeroport, es convertirà en el tram de metro automàtic més llarg que s’hagi posat en marxa d’un sol cop a tot Europa. El trajecte, d’uns 20 quilòmetres i amb 15 estacions, tindrà una freqüència de pas d’uns set minuts, que es podran escurçar a quatre quan hi hagi esdeveniments especials.

Aquest nou tram de metro, que s’estrenarà el divendres 12 de febrer, ha necessitat una inversió de 2.899 milions d’euros i es preveu que cada any l’agafin 23 milions de viatgers. En casos en què la demanda sigui alta, la línia permetrà que s’intercalin trens entre els del servei habitual per augmentar la freqüència de pas entre l’aeroport i la Fira o entre la Fira i Collblanc. Per anar a l’aeroport caldrà un bitllet especial que costarà 4,50 €.

La distància mitjana entre estacions és de poc més d’1,4 km, i la distància màxima és de 3,5 km, entre les estacions de les dues terminals de l’aeroport. S’hi han instal·lat 50 ascensors, 74 màquines de venda de bitllets i 133 escales mecàniques. De moment, però, no hi ha cobertura de mòbil.

Aquests dies l’L9 està funcionant en mode de marxa en blanc, és a dir, que segueix els horaris marcats i els combois circulen com ho farien normalment però sense passatgers. El proper dissabte, dia 30, es farà la primera prova amb passatgers reals. Josep Rull ha parlat també del ramal que queda pendent de posar en marxa a la Zona Franca. El conseller ha admès que cal que Generalitat i Ajuntament parlin per “desllorigar” el projecte.