Aquest és un BMW de 1984, un vehicle afectat pel pla de l'Àrea Metropolitana que preveu restringir a partir de 2018 la circulació dels vehicles que tenen vint anys. Els propietaris d'aquest tipus de cotxes en fan ja poc ús, alguns els mantenen perquè comencen a ser clàssics. Per això des del taller diuen que la incidència de la mesura pot ser poca. El gruix del parc de vehicles que veuen aquí és del voltant de l'any 2000. Tot i que afirmen que la vigilància sobre els nivells de contaminació cada cop és més important en les revisions de la ITV. "Cada cop arriben més cotxes retornats de la ITV per temes de contaminació i no de seguretat." El pla de l'Àrea Metropolitana es fixa especialment en els dièsel per ser els que més contaminen. Des dels concessionaris constaten que són els que més es venen, tot i que cada vegada menys. El consumidor triga uns 10 anys a canviar-se el vehicle i busca que consumeixi poc. "Que el vehicle consumeixi poc, vol dir que contamina poc i el client ho mira i pregunta." I pel que fa als taxis, des de l'Àrea Metropolitana se'ls interpel·la directament perquè es renovin. Estan disposats a adaptar-s'hi sempre que es faci de manera gradual. "Si es fa a partir del 2018 i de manera gradual en sembla perfecte." De fet, el sector assegura que el 25 % de la flota ja està formada per vehicles elèctrics, híbrids o de gas liquat.

Els tallers mecànics de Barcelona asseguren que els vehicles de 20 anys que hi ha a la ciutat són pocs, i que els propietaris en fan poc ús. Per això creuen que, en un primer moment, el pla de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) tindrà poca incidència. Expliquen que el gruix de vehicles de la ciutat és de voltants de l’any 2000. Tot i això sí que noten que cada cop es vigila més el tema de la contaminació, sobretot en les revisions de la ITV.

Des dels concessionaris també s’ha notat que els clients es preocupen cada vegada més per vehicles que consumeixin poc, perquè això també comporta menys contaminació.  Concreten que els propietaris de vehicles se l’acostumen a canviar, sobretot des de la crisi econòmica, quan el cotxe ja té uns 10 anys per beneficiar-se de l’ajuda que dóna l’estat a través del pla PIVE. Sobre els dièsel, que són els que més preocupen a l’AMB per ser els que més contaminen, des dels concessionaris diuen que encara són els que més es venen, però que la tendència s’iguala cada cop més amb els vehicles de benzina.

Els taxistes són un dels sectors interpel·lats per la iniciativa. L’AMB va avisar ahir que hauran de renovar la seva flota per fer-la menys contaminant. Des del Sindicat del Taxi de Catalunya diuen estar disposats a fer-ho si el canvi és progressiu. Expliquen que, actualment, el 25 % de la flota ja és elèctrica, híbrida o funciona amb gas liquat.

Precisament, la proposta de limitar la circulació als vehicles més contaminants també ha estat objecte de debat en el consell executiu d’aquest matí al Palau de la Generalitat. Segons ha dit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, la Generalitat veu amb bons ulls qualsevol mesura per reduir les emissions, però convida l’Àrea Metropolitana a prendre aquestes decisions des de la Taula de la Qualitat de l’Aire, un organisme que ja existeix i que lidera el govern català.