avaria R2 Sud Rodalies

Un informe del Servei Meteorològic de Catalunya descarta que l’avaria a l’R2 Sud de Rodalies hagi estat provocada per un llamp. El document demostra que la nit de l’1 de maig no se’n va detectar cap als municipis de Gavà ni als voltants. Per tant, queda desmentida l’afirmació del secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, que va assegurar que l’incendi al quadre del sistema de senyalització hauria estat conseqüència d’una descàrrega elèctrica de la tempesta.

La incidència trigarà setmanes a solucionar-se, i aquest dimecres ha estat la segona jornada consecutiva d’afectacions. El Ministeri de Transport admet que es tracta d’una avaria “greu” .

Ni rastre de llamps al Baix Llobregat

La incidència va començar aquest dilluns a la nit, i segons Flores va ser provocada per l‘impacte d’un llamp a una catenària. El secretari general d’Infraestructures va assegurar que “la mala sort va ser que la catenària va caure sobre el quadre del sistema de senyalització” i arran d’això va començar l’incendi.

Però fent un cop d’ull al mapa de la Xarxa de Detecció de Descàrregues Elèctriques atmosfèriques aquesta teoria queda completament desmentida: La nit de dilluns no va caure cap llamp ni a Gavà, ni tampoc al Baix Llobregat.

Mapa del Meteocat de l’1 de maig de 2023

En canvi, el mapa del Meteocat del 30 d’abril de 2023 confirma que les tempestes sí que van afectar el Baix Llobregat la nit abans de l’avaria, però no Gavà. De fet, el llamp més proper al punt d’interès, és a dir a l’Estació de Gavà, va caure al Prat de Llobregat, a uns quatre quilòmetres i mig.

Mapa del Meteocat del 30 d’abril del 2023

L’informe també remarca que tenint en compte “la precisió en la localització del sistema, es descarta que hagués fet impacte al punt d’interès”.

El govern demana “mesures extraordinàries”

El govern ha convocat Renfe i Adif a una reunió aquest dimecres perquè “expliquin què pensen fer per resoldre la situació i per saber quines mesures extraordinàries posaran”. Ho ha anunciat el conseller de Territori, Juli Fernàndez, que també ha detallat que el Departament ha obert un expedient informatiu a Renfe.

Territori ha reforçat el servei de bus entre Vilanova i la Geltrú, Sitges i Barcelona per pal·liar els efectes de l’avaria. El govern ha assegurat que aquest servei el facturarà a la companyia ferroviària.