Per accedir al metro des de la plaça d'Espanya, la María no té cap referència física al paviment, com encaminadors per guiar-se fins a l'entrada. Tot i això, coneix el camí, un trajecte que dins del suburbà sí que ha millorat substancialment. TMB ha incorporat aquests encaminadors als vestíbuls, passadissos i andanes tant de la Línia 1 com de la 3. MARÍA ENCISO, vicepresidenta del Consell Territorial de l'ONCE a Catalunya "Els encaminadors de l'estació d'Espanya eren absolutament necessaris perquè és una estació molt complicada pel volum de persones que mou, hi ha moltíssima gent pel mig. L'andana era molt molt molt perillosa perquè no hi havia cap senyalització si anaves directament a la via." Un territori que ha deixat de ser hostil. Una banda rugosa al límit entre l'andana i la via els ajuda a orientar-se. Dins el comboi, la María sap en quin tipus de vagó es troba per la forma de la barana. Les aplanades pertanyen a combois nous, amb una distribució interior diferent als metros antics. Baixem a Universitat. Aquí, les andanes de la línia vermella també disposen d'encaminadors. Fins ara, eren inexistents. Pel col·lectiu és un element indispensable, més que no pas els panells en braille. DOLORS LUNA, cap d'Autonomia Personal de l'ONCE "El problema és que és molt brut. Jo no sé si em veig amb cor de tocar una cosa que no sé qui ha posat les mans, o si hi ha vandalisme. Prefereixo mirar-m'ho des de casa." Des de l'ONCE també demanen que les noves tecnologies siguin accessibles. Per exemple, que les aplicacions de TMB per a mòbils també es puguin obrir des dels telèfons que utilitzen les persones cegues.

Per a les persones cegues, l’estació d’Espanya estava absolutament vetada, territori que ha deixat de ser hostil amb la instal·lació d’encaminadors als vestíbuls, passadissos i andanes. L’actuació s’ha dut a terme tant a la Línia 1 com a la 3. Aquesta era una antiga reivindicació de l’ONCE, sobretot, des que la seu de l’entitat es va traslladar al carrer de Sepúlveda el 2007. “La majoria d’usuaris cecs baixaven a l’estació de Rocafort per evitar la d’Espanya, tot i que aquesta ens deixa més a prop”, assegura Dolors Luna, cap de la Unitat d’Autonomia Personal de l’ONCE.

“No hi havia cap senyalització per evitar caure a la via”

A banda de ser una estació molt concorreguda de gent, l’altre inconvenient que hi trobava el col·lectiu és l’orientació a l’andana de la Línia 1. “Arribaves procedent del passadís del transbordament i aterraves a un espai ampli amb cap mena d’indicació”, explica la María Enciso, usuària diària del metro i vicepresidenta del Consell Territorial de l’ONCE a Catalunya. Els nous encaminadors complementen les bandes rugoses que ja existien al límit que hi ha entre l’andana i la via, una alerta que fins ara era poc útil, ja que la persona cega la detectava massa tard en cas de produir-se una situació perillosa.

Els nous encaminadors també s’han implantat a les andanes de l’estació d’Universitat de l’L1. Així mateix, s’han fet intervencions de millora i alguna rectificació a Collblanc, Vall d’Hebron i Roquetes.

En general, des de l’ONCE consideren que la xarxa de metro barcelonina està “prou adaptada” a les persones invidents. Actualment, segons fonts de TMB, el 87% del suburbà és accessible tot i que això no vol dir estrictament que un cec s’hi pugui moure amb total autonomia. És a dir, una estació amb ascensor i escales mecàniques pot no disposar d’encaminadors.

A més, aquestes guies són indispensables però també són necessaris altres elements. “Els que veiem una mica també ens ajuda que els espais estiguin ben il·luminats”, afegeix Dolors Luna. També hi ha altres situacions rutinàries que els confonen. “Les barreres d’entrada i sortida de les màquines validadores no són sempre les mateixes, de vegades se surt per la dreta i d’altres per l’esquerra”, es queixa la María Enciso.

Accessibilitat més enllà de les estacions

El col·lectiu també demana que les noves tecnologies siguin accessibles. Per exemple, que les aplicacions de TMB per a mòbils intel·ligents també es puguin llegir des dels telèfons que utilitzen les persones cegues. Actualment, no tot el contingut es pot verbalitzar a través dels seus dispositius. En canvi, el web mòbil de TMB sí que està preparat per fer-ho.