L’adjudicació de llicències per a motos i bicicletes d’ús compartit permetrà l’entrada de més empreses al mercat. L’Ajuntament ha atorgat els permisos equitativament, de forma que cadascuna de les 21 empreses de motos podrà tenir només 331 vehicles. Això ha caigut com una galleda d’aigua freda per als negocis amb més vehicles compartits a Barcelona. És el cas de Cooltra, que està obligada a reduir la flota en un 85 %: si ara té 2.300 motos amb servei a la ciutat, haurà d’acabar amb només 331. “Estem devastats”, afirma Oriol Marimon, CEO d’eCooltra.
Ja fa quatre anys que Cooltra va apostar per portar a Barcelona el servei conegut com a “motosharing” —moto multiusuari, en català. Amb el temps ha anat aconseguint més clients i ampliant la flota de vehicles fins ara, que s’han trobat amb la limitació de llicències. Sobre l’arribada de noves empreses, Cooltra creu que suposarà una “absoluta fragmentació del servei” que obligarà els usuaris a descarregar-se 21 aplicacions mòbils per tenir una bona oferta. “No estàvem preparats per a una notícia tan dolenta”, afegeix Marimon, que assegura que el seu equip no preveia pas aquest escenari.
Per ara, des de Cooltra no han confirmat si augmentaran els preus actuals de les seves motos a causa de la reducció de la flota.
Yego, una altra de les companyies afectades
També l’any 2016 va arribar a la ciutat Yego, que en els últims tres anys i mig ha crescut fins a consolidar una flota de 1.000 motocicletes i amb la previsió d’arribar-ne a 1.400. “331 motos és massa poc per oferir un servei de qualitat”, opina el cofundador de l’empresa, Tim Ougeot. En declaracions a betevé, explica que amb la nova resolució municipal serà difícil arribar a tots els barris de Barcelona. “Ara mateix, arribar a Horta, Nou Barris o Sant Andreu amb 330 motos no és viable”, ha lamentat.
Però des de Yego apunten que algunes de les empreses sol·licitants de llicències no tenen cap mena d’experiència, ni a Espanya ni a cap altre país del món, en el servei de motos i bicis d’ús compartit. “Com poden desplegar una tecnologia, crear una aplicació mòbil i fer circular diversos vehicles en tan poc temps?”, es pregunta Tim Ougeot. En aquest sentit, exigeix que, si aquestes empreses no garanteixen un bon servei, se’ls revoquin els permisos i aquests es reparteixin entre les companyies restants.