L'aeroport del Prat ha rebut des de principis d'any 35 queixes de pilots que han quedat enlluernats per llums làser quan aterraven o quan s'enlairaven. Segons els experts en seguretat aeronàutica, és una pràctica cada vegada més habitual i molt perillosa. Es tracta d'enlluernar el pilot en el moment més sensible del vol, durant l'enlairament o l'aterratge, amb llums més o menys sofisticades. El més habitual és fer-ho de nit i amb làsers que són fàcils d'activar i també d'amagar i que es poden adquirir a preus econòmics, d'entre 11 i 80 euros. JUAN JOSÉ HITA, cap Seguretat Operacional Aeroport del Prat "El láser lo que hace más que afectarles fisiológicamente, lo que hace es distraerles. Entonces cuando tu tienes que poner toda a la atención a esa maniobra te está distrayendo una luz verde". La policia situa els entorns de la platja del Prat, un punt proper a l'aeroport, com el lloc des d'on grups de persones dirigeixen els làsers contra els avions. L'ordenança del municipi recull sancions de fins a 3.000 euros per a qui emeti qualsevol senyal lumínic que pugui alternar la navegació aèria. Però de moment ni això ni la pressió policial, de fet ja s'ha detingut una persona, han servit per eradicar aquesta pràctica. Als Estats Units, on els punters làsers s'han convertit en un greu problema de seguretat aèria, han creat una pàgina web per alertar els pilots sobre com actuar i com els pot afectar un punter làser durant el vol.

La notícia s’ha publicat al butlletí ‘BCN Aeroport’, que edita el mateix Aeroport del Prat. Fonts de l’aeròdrom confirmen que el Departament de Seguretat Operacional ha rebut queixes de pilots que han estat enlluernats per raigs làser durant la maniobra d’aproximació a l’aeroport prèvia a l’aterratge.

Aquesta pràctica, que pot posar en perill la seguretat aèria, es realitza en platges properes a la instal·lació. Durant aquest any hi ha hagut 35 queixes de pilots, però el fenomen no és nou. El 2011 es van rebre 42 avisos de pilots que havien estat enlluernats per punters làser en diversos aeroports del Mediterrani (Barcelona, València o Màlaga, per exemple).

Per eradicar aquesta pràctica, l’aeroport treballa conjuntament amb les forces policials i ha aconseguit localitzar algunes de les persones que molesten els pilots amb la llum làser. Tot i això, fonts d’Aena el Prat han confirmat a BTV que trobar els responsables d’aquestes accions resulta complicat i que les tasques se centren ara en la prevenció i la conscienciació ciutadana dels perills que comporten aquest tipus d’accions.

A més de l’increment de la pressió policial als punts on actuen els infractors, l’Ajuntament del Prat ha inclòs sancions que van des dels 1.500 fins als 3.000 euros en l’ordenança d’ús de les platges. Aquestes multes penalitzaran les persones que emetin qualsevol senyal lumínic amb punts de llum, punters làser i objectes similars que puguin alterar o pertorbar la navegació aèria. De moment, però, a Espanya no existeix cap llei que castigui aquest tipus d’accions i Foment treballa en aquest àmbit per redactar una normativa.