Pere Aragonès

La incidència que afecta els trens de l’R2 Sud des de dimarts passat és fruit de la sobretensió de la catenària que, de retruc, va provocar un rocambolesc cúmul de fatalitats. Fins ara, la investigació d’Adif ha pogut esbrinar que la causa de l’avaria la va provocar una “concatenació de circumstàncies“. La primera, el trencament d’un fil de contacte de la catenària per una sobretensió. Un fil que després va caure fortuïtament sobre un senyal i, arran d’això, es van cremar tots els cables fins arribar a provocar un incendi a la caseta de l’enclavament, situada a Gavà.

El que encara es desconeix, però, és quines són les causes que van provocar aquesta sobretensió a la catenària. Segons ha explicat Àngel Contreras, director general de Conservació i Manteniment d’Adif, es treballa amb diferents hipòtesis: la del llamp, que van donar inicialment i que la Generalitat rebutja; un plàstic que hagués pogut quedar enroscat a la catenària o, fins i tot, una sobretensió produïda pel pas d’un tren. El resultats de l’informe podrien estar enllestits en una setmana, asseguren.

Prop de 9.000 metres de cable per revisar

Contreras manté la previsió inicial que la incidència trigarà entre tres i quatre setmanes a resoldre’s. Explica que hi ha uns 8.800 metres de cable afectats per l’incendi que s’han de revisar, i també més de 16 targetes electròniques, circuits de via i alguns senyals. L’única part que s’ha salvat del desastre és el sistema electrònic del nucli de l’enclavament. “Estem mirant cables, quins serveixen i quins no per poder restablir l’abans possible el sistema informàtic”, explica el responsable d’Adif que assegura que la catenària estava “en perfecte estat”.

Aragonès demana a la ministra que “doni la cara”

Adif ha donat totes aquestes explicacions tècniques sobre l’origen de la incidència al president de la Generalitat, Pere Aragonès, que aquest dilluns al migdia ha visitat les instal·lacions de Gavà. Aragonès ha insistit en la necessitat que el Govern espanyol programi i executi les inversions previstes a la xarxa ferroviària. També ha lamentat que la ministra de Transport, Raquel Sánchez, encara no hagi visitat aquest punt on es va produir l’avaria. “És imprescindible que anem a donar la cara”, ha demanat.