La parada d’autobusos interurbans que hi ha a Maria Cristina aplega cada dia milers d’usuaris i concentra vuit línies en només dues marquesines. Això genera un caos amb diferents cues de passatgers que seuen a terra amb bosses, motxilles, maletes i paquets. Esperen amb paciència en aquest punt estratègic de l’avinguda Diagonal, ja plogui o faci calor, i molt sovint s’han d’encabir entre el carril bici i la sortida del metro de Maria Cristina en fila d’un per un no perdre una plaça al bus.

Usuaris esperen el bus asseguts a terra entre el carril bici i la sortida del metro de Maria Cristina

“És una mica desastre“, lamenta en Jan Betoret, un estudiant que espera el bus a Manresa. “Hi ha diverses cues i hi ha dies que has d’esperar-te fins a una hora i 30 minuts“, afegeix. Una altra usuària, la Bet Igual, que espera el bus a Vilafranca, denuncia: “És fatal haver-se d’esperar al sol passant calor, amb totes les bosses i asseguda a terra”. Demana algun lloc on poder fer l’espera en condicions. Molts viatgers es confonen perquè no saben quina cua és la seva i no està indicat, rebla l’Aina Dunkerke.

Les companyies de busos, “les grans oblidades”

Monbús, Hillsa i Autocorb són tres companyies d’autobusos que fan parada a Maria Cristina i que mouen diàriament milers de passatgers entre Barcelona i diverses localitats interurbanes. En ser consultades per betevé, totes asseguren haver registrat un augment de la demanda d’entre un 10 % i un 35 % anual els darrers tres anys — un fet que confirma el Departament de Territori de la Generalitat— i han adaptat la flota a les necessitats dels usuaris.

Àlex Valls, gerent d’Autocorb, que diàriament trasllada uns 4.800 viatgers entre Corbera i Barcelona, explica a betevé: “Calen espais perquè els conductors puguin fer el descans, per carregar els usuaris correctament i amb seguretat”. Lamenta que les companyies de transport interurbà se senten les grans oblidades.

Cues d’usuaris al voltant de la sortida del metro de Maria Cristina

Ramon Monasterio, gerent de Hillsa, que fa trajectes entre Sant Sadurní d’Anoia i Barcelona o Gelida i Barcelona, i mou uns 2.500 passatgers diaris, diu que caldria tornar a endreçar les marquesines a Maria Cristina, organitzant-les per companyies per poder moure el passatge adequadament. Demana que les administracions es reuneixin amb les companyies de forma urgent. Apunta que es tracta d’un transport públic que redueix la contaminació i la congestió de trànsit a Barcelona.

Monbús és una empresa que té nou línies entre Barcelona i diverses poblacions. Mou uns 3.000 passatgers diaris i el 70 % fa servir la parada de Maria Cristina. Fonts d’aquesta empresa expliquen a betevé que són partidaris d’una gran marquesina tipus pèrgola per millorar les esperes.

Les administracions busquen solucions

L’Ajuntament de Barcelona és conscient que la capacitat de la parada en determinats moments queda superada per la gran afluència de viatgers que utilitzen les línies interurbanes i està analitzant quines solucions es podrien implantar en aquest punt, segons han confirmat a betevé. En la mateixa línia es pronuncia el Departament de Territori de la Generalitat, que afegeix que el projecte per fer una gran estació soterrada d’autobusos interurbans a Zona Universitària no està sobre la taula perquè no es va donar continuïtat al tràmit administratiu. Ara busquen alternatives.