barri barcelona mes habitants

El Centre d’Estudis Ignasi Iglésias ha engegat una campanya per demanar que l’estació de metro de Sant Andreu i l’estació de Rodalies de Renfe de Sant Andreu Comtal passin a anomenar-se Sant Andreu de Palomar. La proposta de l’arxiu arriba després de l’anunci de l’ATM de canviar d’unificar totes dues estacions sota el mateix nom de Sant Andreu, sense el “Comtal” de Rodalies.

L’entitat ja ha començat a recollir signatures a través d’una petició en la comunitat digital ciutadana Avaaz.org. Segons el Centre d’Estudis Ignasi Iglésias, d’aquesta manera es recupera “el nom original del territori“, l’antic municipi de Sant Andreu de Palomar.

Recuperar el nom de Sant Andreu de Palomar per dignitat històrica

Segons l’historiador i vicepresident del Centre d’Estudis Ignasi Iglésias, Pau Vinyes, el canvi de nom evitaria també confusions perquè diferencia el nom de l’actual barri (Sant Andreu de Palomar) del nom del districte (Sant Andreu). Vinyes també destaca que el canvi també “faria justícia al territori”, l’antic municipi de Sant Andreu de Palomar.

“Era una idea que teníem pensada de lluny, perquè hi ha molts Sant Andreus: Sant Andreu de la Barca, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Andreu de Tona… El que fem és reivindicar el nom sencer del territori“, afegeix. De fet, l’historiador defensa que el nom de Sant Andreu Comtal es va afegir “a posteriori”. “Si agafem documents antics de l’estació de tren veurem que hi posava San Andrés de Palomar”, conclou.

De moment, des del Centre d’Estudis s’ha iniciat una recollida de signatura i també s’adreçarà una carta a l’Àrea Metropolitana del Transport. “Ja que han de fer els canvis de retolació, no els costarà gens canviar el nom per Sant Andreu de Palomar”, comenta Vinyes. L’arxiu vol implicar la resta d’entitats del barri perquè donin suport a la iniciativa.

L’estació de Rodalies de Sant Andreu Arenal passarà a dir-se Fabra i Puig

L’ATM ha canviat el nom de 10 estacions de metro, Rodalies i TRAM de Barcelona. L’organisme vol “donar sentit” a la xarxa i evitar que les estacions connectades de diferents operadors tinguin noms diferents. En el cas de l’estació de Rodalies de Sant Andreu Arenal, passarà a dir-se Fabra i Puig, com el metro de l’L1. 

En aquest cas, l’historiador Vinyes considera que tot i que és una llàstima perdre el nom de Sant Andreu Arenal, té lògica que s’unifiqui el nom de l’estació amb el amb Fabra i Puig, “per donar més coherència”.