Cabify torna a Barcelona i ho fa després d’adaptar el model de negoci als requisits que fixa el decret per regular els vehicles amb llicència de VTC (vehicles de transport amb conductor) aprovat per la Generalitat. A través d’un comunicat, la companyia ha anunciat que reprèn el servei a partir d’aquest dijous 7 de març per donar resposta als usuaris i per “rescatar el sector i els milers de llocs de treball que genera”.

Segons ha pogut confirmar betevé, la companyia preveu aprofitar una de les escletxes que ha detectat en el decret de la Generalitat, i proposarà una modalitat de contractació diferent a la que hi havia ara. És a dir, que l’usuari contracti el servei VTC per tot un any i només hagi de precontractar amb 15 minuts d’antel·lació la primera vegada que utilitzi el servei. La companyia preveu que el contracte es pugui prorrogar de manera automàtica, i que els usuaris que utilitzaven el servei puguin seguir fent-ho només acceptant les noves condicions.

“Una normativa contrària a l’interès general”

En el text, Cabify assegura que el nou model implica un “canvi significatiu” en les condicions d’operació que afirma “no és el millor per a la ciutat ni tampoc per a una societat que són símbols de la innovació i el progrés”. La normativa catalana estableix que es precontracti el servei amb 15 minuts d’antelació, però a la ciutat el reglament de l’AMB permet ampliar-ho a una hora. La companyia lamenta que “les administracions hagin optat per restringir les opcions de mobilitat dels usuaris i el dret a la llibertat de l’empresa”.

També assenyala que el decret és “inconstitucional” i que ha estat, diu, denunciat per l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO). De fet, en el text també destaca que confia que sigui declarat nul pels tribunals en un futur no gaire pròxim.

Per la Generalitat que Cabify torni a operar és una “bona decisió” que demostra que les dues activitats, les dels taxis i els VTC, poden “conviure”. El conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, assegura que això no significa el retorn de Cabify sinó que simplement han “adaptat la seva aplicació a la nova realitat que va decretar el govern de la Generalitat”.

Una flota inicial de 300 cotxes

Cabify començarà a operar amb una flota d’uns 300 vehicles, i adverteix que això pot ocasionar retards superiors al desitjable en hores punta. En tot cas, la companyia repeteix el compromís d’oferir un bon servei. Els usuaris que ja hi hagin viatjat, podran fer-ho de nou després d’acceptar les noves condicions.

L’anunci del retorn de Cabify a Barcelona arriba un mes després que la companyia anunciés, juntament amb Uber, que deixava d’operar a la ciutat.

Per Elite Taxi, la contractació anual “no és legal”

El portaveu del sindicat Elite Taxi, Noel Moreno, considera que “no és legal” la proposta de Cabify per eximir els usuaris de precontractar el servei amb antel·lació. Moreno assegura que, quan han tingut coneixement de la maniobra que pretén Cabify, l’han posat “en coneixement dels advocats” perquè estudiïn les possibilitats per aturar-ho als jutjats. Asseguren que “el reial decret explica perfectament” la necessitat que passin 15 minuts des de la contractació fins a la utilització del servei, i consideren que si Cabify opera amb 300 cotxes, “només podrà fer 300 contractes” perquè “si els usuaris demanen un cotxe i no el tenen, podran denunciar la companyia”.