Potenciar els desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic
. És el principal objectiu de l’Ajuntament de Barcelona un cop s’aixequi progressivament el confinament i la ciutat recuperi l’activitat després de la crisi pel coronavirus. Per això, ha el·laborat un pla en què, a més de reduir l’espai per al vehicle privat, preveu millorar la xarxa de carril bus i crear 21 quilòmetres de corredors bici, abans de l’inici del desconfinament.
Pel que fa a la bicicleta, el consistori vol crear més carrils bici a carrers com la Gran Via, València, Indústria, Creu Coberta, l’avinguda Meridiana o Pau Claris. Ho farà traient carrils al vehicle privat i canviant-los per carrils bici o per vies compartides per a bicicletes i autobusos.
A la Creu Coberta es faran carrils combinats d’autobús i bicicleta, una proposta innovadora que no s’havia plantejat fins ara, mentre que a la via Augusta s’aposta per treure un carril de circulació per ubicar un carril per a la bicicleta al lateral. En el cas del carrer de Girona es farà un carril bicicleta unidireccional amb la idea de garantir un carril per al trànsit de vehicles a 30 km/h, mentre que al carrer de Rocafort es farà un carril compartit per a cotxes i bicicletes que no podran superar els 30 km/h.
També es preveu ampliar l’espai per als vianant, sobretot amb actuacions a la via Laietana, amb un carril per sentit per al trànsit de cotxes i on també es mouran els carrils per a les bicicletes. La prioritat per als vianants també es podrà veure a la Gran Via i a la Diagonal eliminant carrils de circulació. La intenció és pintar els nous corredors d’un color identificatiu, incorporar-hi elements de protecció i senyalitzar-los.
Per millorar la xarxa de carril bus, el pla preveu 17 actuacions. Entre d’altres, segregar els carrils bus a vies com l’avinguda de Sarrià, el passeig de Borbó, Balmes o la via Favència (on es posarien elements físics per protegir el carril bus de la invasió d’altres vehicles) i crear-ne de nous en carrers com la via Laietana, Creu Coberta – Carretera de Sants, via Augusta, Espronceda o el passeig de Garcia Faria.
Mesures immediates i a curt termini
El consistori vol tenir enllestides aquestes actuacions abans que s’aixequi el desconfinament. La intenció és complementar-les amb d’altres con la millora de la desinfecció del transport públic, posar en marxa el Bicing ampliat amb 57 estacions més ja operatives i amb mesures sanitàries.
Més endavant, però abans de l’estiu d’aquest 2020, també vol intensificar el control de la indisciplina als carrils bus i bici i finalitzar el repartiment de llicències definitives per a operadors de bici multiusuari o “bicisharing” i moto multiusuari o “motosharing”.