Vaixell mar
(ACN) El coronavirus ha sorprès milers de treballadors de la marina mercant en alta mar, que ara veuen com després de mesos navegant no poden desembarcar per motius de seguretat. És el cas d’un oficial català que va iniciar la campanya després de Reis en un vaixell que transporta mercaderies perilloses i que, en lloc d’estar descansant des de fa dues setmanes, navega rumb al continent americà. “No es pot tornar a casa ni volent”, lamenta aquest professional del sector, que prefereix mantenir l’anonimat, des del mig de l’Atlàntic. Per la seva banda, un altre primer oficial de la marina mercant, l’Erik Font, explica que les que aconsegueixen fer el relleu ho fan extremant les precaucions i fent una quarantena preventiva.
Fa uns dies, la Cambra Naviliera Internacional (ICS) i l’Associació internacional de Transport Aeri (IATA) van instar els governs a facilitar els intercanvis de tripulacions marítimes i aèries. En un comunicat conjunt, van denunciar que la situació era “insostenible” per al benestar a bord dels vaixells. Segons pronostiquen, al voltant de 100.000 treballadors necessiten ser rellevats cada mes de mitjana arreu del món.

Atrapat enmig de l’Atlàntic

L’oficial català actualment es troba enmig de l’oceà i detalla que l’empresa els ha suspès el relleu de tripulació “fins a nova ordre” i sense oferir cap termini específic. “Ens demana esperar, seguir motivats, però sense cap data ni mesura concreta fins que no puguin assegurar els canvis de tripulació de forma efectiva i segura, sense que ningú quedi atrapat a cap país i sense que ningú del vaixell es contagiï”, comenta aquest professional, encarregat de la càrrega i descàrrega de la mercaderia, la seguretat a bord i el manteniment dels equips, entre moltes altres tasques.

Segons assegura, la vintena de tripulants de vuit nacionalitats amb qui comparteix el buc estan “tranquils” i “ben aprovisionats de material com mascaretes, guants i ulleres” però diu que estan més preocupats per als qui estan a terra. “Nosaltres estem en aïllament'”, subratlla en una entrevista per escrit. No obstant això, admet no sentir-se fora de perill del coronavirus tot i que fa moltes setmanes que no trepitja terra. “Cada vegada que atraquem a port i pugen els pràctics o el personal de les terminals existeix un risc d’infecció”, adverteix.

Per ara, al vaixell, amb bandera d’un país asiàtic, navega amb el nombre de tripulants “mínim i indispensable” i es prenen mesures de seguretat diàries, com una distància mínima entre ells; l’ús de guants, mascaretes i ulleres; la comprovació diària de la temperatura corporal i la desinfecció de les àrees compartides amb personal dels ports que visiten.

Els que finalment poden efectuar el relleu, l’han de fer amb totes les mesures de seguretat. En aquest sentit, les navilieres insten els tripulants a fer una quarantena preventiva, encara que no tinguin símptomes de la covid-19, per confirmar que són aptes per embarcar i no són portadors del coronavirus, segons explica a l’ACN el primer oficial Erik Font, que afegeix que “a priori” el personal que baixa a terra està sa perquè fa setmanes que està sense tenir contacte amb cap agent extern.

Què fer si hi ha un cas de coronavirus a bord

Per als vaixells que actualment estan navegant, si algun dels tripulants presentin símptomes en aigües espanyoles, el procediment és aïllar-lo i donar l’avís a les autoritats sanitàries. Quan el mercant pot atracar al port més proper amb certes condicions de seguretat, és atès pel personal mèdic de l’hospital més proper. Es tractaria d’un cas “molt complicat” de gestionar, segons l’oficial Erik Font, perquè hi intervenen Capitania Marítima, la Direcció General de la Marina Mercant, l’empresa, sanitat marítima i Salvament Marítim, encarregat de l’evacuació. A continuació, tot el vaixell hauria de desinfectar i fer la prova de la covid-19 a tota la resta de companys.
Si aquest cas es dona en aigües internacionals, el DPA, persona designada per mantenir contacte amb terra d’acord amb el conveni de l’Organització Marítima Internacional (OMI), busca l’estat més proper amb qui trobar una sortida.

En les darreres setmanes, l’Organització Marítima Internacional (OMI) ha insistit als estats membres, entre els quals hi ha Espanya, perquè els tripulants de la marina mercant siguin declarats treballadors essencials i puguin creuar fronteres amb l’objectiu que puguin embarcar en algun dels ports d’aquests països. D’aquesta manera, indiquen fonts de la Direcció General de la Marina Mercant a l’ACN, es garanteix la continuïtat del servei de transport marítim internacional i el manteniment de la logística i el transport de mercaderies.

Paral·lelament, des de l’Estat també s’ha treballat per “facilitar l’arribada dels tripulants als seus respectius països i el canvi de tripulacions” i ha inclòs aquest col·lectiu com una de les excepcions per creuar les fronteres. “Cap d’aquests treballadors no pot ser impedit de desembarcar”, conclouen.

Per la seva banda, fonts de l’OMI confirmen que estan instant els estats membres a reconèixer aquests treballadors com a essencial. “Sense el comerç marítim, els subministraments bàsics, incloent-hi el menjar, productes agrícola i material mèdic escassejaria”, recorda l’organisme, que afegeix que també són treballadors que “estan a primera línia”. Amb tot, demana a les autoritats ser “pragmàtics i flexibles” amb les restriccions per circular i permetre als tripulants moure’s si ho necessiten per a relleus o per ser atesos en un hospital si s’escau.