La crisi econòmica derivada del coronavirus també afecta el trànsit aeri. L’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat ha tancat el mes de setembre amb 844 mil passatgers, un 83, 5 % menys que el mateix període de l’any passat. A l’aeroport de Barcelona hi ha avions que “només s’enlairen per tasques de manteniment” i les companyies recorren als aeroports més petits com el de Teruel o l’Aeroport de Lleida-Alguaire per aparcar-hi els avions que no s’enlairen. En aquests espais s’està plantejant ampliar pistes, ja que surt molt més rendible aparcar el transport en àrees més petites, que fer-ho a l’aeroport del Prat.
La recuperació “fins al 2022” o “fins que hi hagi una vacuna”
En Dan Miró, advocat especialitzat en dret aeronàutic, avançava el mes de juny que la recuperació total del sector aeri es produiria, previsiblement, l’estiu vinent. En una entrevista al programa ‘reset’, Miró ha rectificat i afirma que la recuperació econòmica total del sector no es produirà “fins al 2022” o bé quan hi hagi una vacuna que garanteixi una mobilitat segura.
Panorama “desolador”
A l’entrevista també hi ha participat Pau Marí, controlador aeri. Marí creu que l’escenari és “desolador” i la infraestructura aèria està “inutilitzada”. Les xifres a l’aeroport de Barcelona no són gens esperançadores: es realitzen un 25 % d’operacions comercials, amb un 15 % d’ocupació, és a dir, avions que s’enlairen, però van força buits. Ara bé, els dos experts coincideixen en què la gent no té por a volar perquè han vist que els avions són espais segur. Tot i això, asseguren que els ha perjudicat que cada país segueixi uns protocols concrets, ja que “si hi hagués hagut una coordinació entre tots els països, la recuperació econòmica hagués estat major”. Marí creu que això ha generat confusió a la població.
Els vols nacionals podrien salvar el Nadal
Els convidats preveuen que per Nadal passi el mateix que a l’estiu, és a dir, es recuperin els vols nacionals, però “donem per perdut” els vols internacionals. L’Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) preveu que a l’estiu operin només el 50 o 60 % dels vols, un xifra que consideren “prou bona” perquè la recuperació total no serà d’aquí a dos anys.
D’altra banda, la pandèmia ha disparat les comandes en línia i, per tant, les empreses de missatgeria han crescut de manera exponencial. Els avions que transporten mercaderies han crescut i això té efectes en el transport aeri. No obstant això, a l’aeroport del Prat aquest tipus de transport segueix sent menor que els vols comercials.
Com sobreviuen les agències de viatges?
En Josep Boada és director de Geoesport, una agència especialitzada en programar viatges en països on es fan maratons. En un mes de novembre habitual explica que unes 400 persones estarien volant als Estats Units perquè en aquest període s’acostuma a celebrar la marató de Nova York. Boada és optimista i espera que les maratons no celebrades “siguin ajornaments i es puguin fer l’any vinent”. El director preveu una recuperació econòmica durant la tardor del 2021, “abans no crec es pugui fer res”. La marató de Nova York, per exemple, concentra 65.000 usuaris i és per això que aquest tipus d’esdeveniments tan nombrosos “necessiten que tot es normalitzi perquè poder tornar amb condicions”.
D’altra banda, Boada també explica que “s’ha barallat” amb companyies aèries, d’autobús i també hotels per retornar l’import als usuaris que han decidit cancel·lar el viatge. Ara bé, admet que hi ha usuaris que han volgut guardar-se el viatge per celebrar la marató de l’any vinent.