CARLES PUIGDEMONT president de la Generalitat "És aquesta retirada de l'estat del finançament del sistema la que trobem a faltar, la que ens porta a reclamar la seva presència en el sosteniment del finançament d'aquest any, també per rescabalar les retallades que hi ha hagut en aquests anys en el conjunt del sistema de mobilitat." ADA COLAU alcaldessa de Barcelona "Estem parlant de diàleg, estem parlant d'acords, aquests dies, moltíssim, s'ha intensificat. Té una ocasió única i molt fàcil amb una cosa molt concreta, molt immediata, molt senzilla i molt assumible per part de l'estat, que és fer un acord tan concret per una cosa tan necessària que tota la ciutadania ens demana que és fer realment assequible aquest transport públic."

L’Ajuntament, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana han acordat mantenir les tarifes del transport públic per a 2017. A més, s’allargarà la T-12 fins als 16 anys i es crearà un bitllet específic per a episodis d’alta contaminació. Tot plegat suposarà un cost extra d’uns 20 milions d’euros, dels quals les tres administracions preveuen assumir la meitat. La resta demanen que sigui l’Estat qui ho aporti, a qui han retret que en els últims anys ha reduït la inversió en el transport públic de Barcelona.

La congelació de tarifes i els nous títols s’han pactat aquest dilluns en una reunió entre el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, l’alcaldessa, Ada Colau, el conseller de Territori, Josep Rull, i el vicepresident de l’AMB. Antoni Poveda. Tots han coincidit a reclamar a l’Estat que incrementi les aportacions al transport públic després d’anys de davallades en el finançament. Dels 173 milions d’euros que va aportar el govern central el 2008 s’ha passat aquest 2016 a 98 milions d’euros, mentre que les tres administracions catalanes han augmentat any rere any la inversió.

“És aquesta retirada de l’Estat en el finançament del sistema la que trobem a faltar”, ha dit el president Puigdemont.Per la seva banda, Colau ha dit que ara que es parla de diàleg entre administracions, el govern central “té una ocasió única i molt fàcil” per fer assequible el transport públic. Precisament, les tres administracions han enviat una carta al ministre d’Hisenda, Cristóbal Montoro, per demanar que de cara a 2017 aporti 10 milions d’euros extres per finançar la congelació i els nous títols, i que recuperi la “desinversió” dels últims anys.

Una de les novetats de 2017 serà l’ampliació de la T-12, que ara permetia viatjar gratis als menors fins que feien 15 anys. A partir de 2017, la targeta s’ampliarà fins als 16 anys, i serà vàlida fins al 31 de desembre de l’any en què compleixin els 16. Aquest era un dels acords que Colau i el líder municipal d’ERC, Alfred Bosch, van pactar a finals de 2015, que no s’ha implantat encara i que els republicans posaven com a condició per donar suport al pressupost de 2017. “Més val un any tard, que mai”, ha valorat Bosch, que vol que s’implanti “de debò”.

També es crearà la nova targeta T-Episodi Ambiental, que tindrà validesa en episodis d’alta contaminació. El nou títol vol incentivar que es deixi el cotxe a casa i s’utilitzi el transport públic. Inclourà un viatge d’anada i de tornada i costarà 1,80 €, l’equivalent aproximat al cost per trajecte d’una T-10. A més, s’han pactat nous criteris per facilitar l’accés a la T-Aturat a tots els aturats que tinguin una prestació igual o inferior al salari mínim interprofessional. El preu serà el d’una T-10 però amb validesa per viatjar durant tot un mes.