L’Aeroport de Barcelona-el Prat es troba entre els més impuntuals d’Europa, segons l’empresa especialitzada en dades d’aviació comercial Flightstats. Dels 15.454 vols del juliol, gairebé la meitat van sortir amb retards superiors als 15 minuts. Només un 51,65 % dels avions van enlairar-se a l’hora prevista.
En una llista de 50 aeroports europeus, Barcelona ocupa al juliol la posició 48 pel que fa a puntualitat, un lloc que ha oscil·lat entre el 47 i el 49 des de l’abril. Tant l’hivern com l’estiu passats, les xifres de puntualitat van ser millors. El millor mes va ser el gener, quan va escalar fins al número 8 amb gairebé un 84 % dels vols a l’hora. Pel que fa a l’estiu passat, l’aeroport es va mantenir en la posició 35, amb una mitjana del 64 % de vols puntuals entre el juliol i l’agost.
Mala planificació de les aerolínies
En el cas de l’aeroport del Prat, els retards són habituals fins i tot quan no hi ha cap col·lectiu de treballadors que faci vaga, un supòsit en què els passatgers també tenen dret a reclamar. L’advocat especialista en dret aeronàutic Dan Miró considera que la situació és conseqüència d’una planificació excessivament optimista de les aerolínies. Miró afirma que s’ha implantat un model de venda de bitllets “sense tenir en compte els recursos materials que es necessiten per poder fer l’operació de tot això pensant que tot anirà com una seda”. Quan falla alguna peça de l’engranatge, diu, no es poden complir els horaris.
Tenint en compte el tipus de vols que operen des de Barcelona, Miró remarca que el problema principal és que en molts casos no són directes a la destinació final del passatger. Segons explica, “el 90 % d’aquests vols acaben enllaçant a altres llocs, i aquests retards són bàsics perquè és una cadena”.
La targeta d’embarcament és bàsica per reclamar
El consell fonamental per als passatgers afectats és guardar tota la documentació, sobretot la targeta d’embarcament. En cas que hàgim comprat el bitllet sol, sense que formi part d’un paquet vacacional, primer cal fer la reclamació a la companyia, que té 30 dies per respondre. Si no ho fa, l’usuari té dret a reclamar a les institucions com l’Agència Catalana del Consum. En el cas dels paquets, l’agència se n’ha de fer responsable.
Pel que fa als bitllets d’avió, les compensacions estan predeterminades, sempre que els retards siguin superiors a les tres hores. Depenen de la distància recorreguda. Per vols propers (fins a 1.500 quilòmetres), corresponen 250 €; per trajectes de fins a 3.500 km, 400 €; i per a vols més llargs, 600 €. A això cal sumar-hi les despeses generades, com dietes o allotjaments, i les pèrdues ocasionades, com nits d’hotel perdudes, cotxes de lloguer o enllaços amb altres vols.