Vida i professió damunt de quatre rodes amb un fons groc i negre. És com entenen la vida els qui es dediquen al taxi. Ho coneix bé el Domingo, s'hi ha passat 39 anys. D'aquí a un any, penjarà les claus i es jubilarà. DOMINGO ALEJANDRO, taxista (Fa 39 anys que s'hi dedica, té 53 anys i es vol jubilar l'any vinent, és d'un poble de Salamanca) "El cambio ha sido brusco, con la circulación, las calles, hay más atasco. Cuando empecé hacía 40 servicios y ahora, 20, porque el tráfico no te lo permite. La gente va con más nervios, porque llega tarde y estos nervios te los genera a tí." Des de l'inici de la crisi, el sector del taxi ha estat refugi de molts aturats. De fet, arran de l'esclat de la bombolla immobiliària, molts dels últims a arribar han estat immigrants. Ja representen més del 14% dels taxistes en actiu de l'àrea metropolitana de Barcelona. És el cas del Sajid. SAJID NAWAZ, taxista "Empiezo a las cinco hasta las tres, cuatro, cinco de la mañana. Más o menos 1.400 euros." El taxi viu, però, la seva crisi particular. Sumant autònoms i assalariats, ara mateix hi ha més de 13.290 persones dedicant-s'hi. Cada vegada són més dins el col·lectiu. L'oferta de taxi, doncs, no para de créixer, mentre que la demanda disminueix fruit de la crisi. Per això s'explica la mesura excepcional tot i que transitòria del Consell Metropolità de l'Àrea Metropolitana per a aquest 2012: obligar els taxistes a fer dos dies més de festa al mes. Els Sindicat del Taxi prefereix, però, una altra opció, la de limitar les hores de treball al dia. JOSÉ MARÍA SÁNCHEZ, secretari general de l'STAC "Es lo menos malo y la medida significará sacar coches de la calle. En teoría son 1.000 coches lo que quitas de la calle." EDUARD FREIXEDES, president de l'IMT "Si només treballem en la reducció de l'oferta ens equivocaríem per una raó molt senzilla. Estaríem renunciant al que hauríem d'intentar en tots els sectors econòmics, que és trobar noves demandes i recuperar la demanda perduda." Una mesura, fer més dies de festa, rebutjada de ple pels empresaris del sector. Ho explica el Damián Garrido, propietari de l'empresa de taxis més important d'Espanya. És a Sant Adrià de Besòs. Té 67 llicències de taxi i 136 treballadors a càrrec. Els seus vehicles treballen les 24 hores del dia. DAMIÁN GARRIDO, Grupo Garrido "Quien lo vea desde fuera parece un milagro pero es tan simple como no haberte movido de un negocio durante 30 años 24 horas los 365 días del año." Els assalariats tenen un sou base garantit. Els autònoms, en canvi, no tenen més remei que fer les hores necessàries per arribar a la caixa que s'han fixat. Sigui com sigui, el servei de taxis de Barcelona és ara mateix el millor d'Europa. Així ho ha dictaminat el club d'automòbils Euro Test, que ha analitzat 22 grans ciutats del continent i que ha triat la ciutat tant per la qualitat dels vehicles com pel tracte i servei oferts. "¿Que lo voy a hechar de menos? Pues no lo sé. Pues a lo mejor no, porque uno tiene familia y tiene que estar con la familia. Y los nietos.. tengo un nieto y una nieta que siempre están: yayo, yayo! y esto a lo mejor me hace olvidar el trabajo".