Un estudi elaborat per l’ISGlobal estableix que l’àrea metropolitana de Barcelona és la sisena regió urbana d’Europa amb més mortalitat associada a les emissions de diòxid de nitrogen (NO2). Aquí la mitjana anual de les emissions de NO2 és de 38,9 µg/m3, només un 0,1 micrograms per sota del màxim fixat per la Unió Europea, i gairebé quatre vegades més dels 10 µg/m3 fixats per l’OMS.

L’àrea metropolitana de Madrid encapçala el rànquing europeu amb més càrrega de mortalitat associada a la contaminació per diòxid de nitrogen. El segueixen Anvers (Bèlgica), Torí (Itàlia), París (França) i Milà (Itàlia). Després ve Barcelona i, en setena posició, hi ha Mollet del Vallès.

Aquesta és una de les conclusions d’un estudi sobre 857 ciutats europees que s’ha publicat a la revista ‘The Lancet Public Health’.

El trànsit, el gran responsable de les morts per contaminació

Una altra de les dades que s’extreu de l’estudi és que el trànsit és al darrere del 47,5 % de les morts associades a la contaminació a la ciutat de Barcelona. En segon lloc hi ha la contaminació que generen els vaixells (16,47 %), seguida de la indústria (14,97 %), els habitatges (11,50 %), l’energia (6,57 %) i el trànsit aeri (2,33 %). En el cas de Madrid, la mortalitat associada al trànsit s’enfila fins al 71 %.

L’habitatge, al capdavant de la mortalitat per emissió de partícules fines

Pel que fa a la mortalitat associada a les partícules fines (PM2,5), l’àrea metropolitana de Barcelona ocupa el 157è lloc del rànquing (de 857 ciutats). Aquí les emissions de PM2,5 són de 16,8 µg/m3, força per sota del màxim establert per la UE (25 µg/m3), però el triple del que recomana l’OMS (5 µg/m3). En aquest cas, a més, l’habitatge és el principal generador d’emissions vinculades amb la mortalitat (26,77 %), seguides de la indústria (16,46 %), el transport (12,97 %).

Les partícules PM2,5 són el contaminant de l’aire amb més impacte negatiu sobre la mortalitat a les ciutats europees.