contaminació habitatges

(ACN/ Redacció) Les partícules fines (PM2,5) són el contaminant de l’aire amb més impacte negatiu sobre la mortalitat a les ciutats europees. I, d’aquestes, les emissions dels habitatges són les més nocives i representen el 22,7 % del total. Aquesta és una de les conclusions d’un estudi sobre 857 ciutats europees que ha liderat l’Institut de Salut Global de Barcelona i que s’ha publicat a la revista ‘The Lancet Public Health’.

Darrera les emissions dels habitatges, els altres principals responsables de la pèrdua de vida vinculada a les partícules fines són l’activitat agrària (18 %), la indústria (13,8 %), el transport (13,5 %), el sector energètic (10 %), les fonts naturals (8,8 %) i el transport marítim (5,5 %).

“Sabem gràcies a la literatura científica que la major part de les partícules generades en l’àmbit domèstic es deuen a la crema de biomassa i carbó per a calefacció i, en menor mesura, a sistemes basats en combustibles fòssils per generar calor i aigua calenta i a les cuines de gas”, explica Sasha Khomenko, investigadora de l’Institut de Salut Global de Barcelona i primera autora de la recerca. 

El trànsit, principal culpable de la mortalitat per NO2

La recerca també analitza per separat la mortalitat associada al diòxid de nitrogen (NO2) i conclou que, en aquest cas, les emissions procedents del trànsit són les que més contribueixen a la mortalitat associada a la contaminació atmosfèrica. De fet, representen el 48,5 % del total. Altres sectors amb una aportació considerable són la indústria (15 %), el sector energètic (14,7 %), els habitatges (10,3 %) i el transport marítim (9,7 %).

“Es requereixen mesures més valentes per reduir dràsticament la contaminació i les morts associades al trànsit, que continua sent la principal font d’emissió”, ha considerat Mark Nieuwenhuijsen, director de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d’ISGlobal. L’expert ha encoratjat les institucions a implementar polítiques per a mitigar les fonts d’emissió tant de NO2 com de PM2,5. Ha apostat per regular les emissions de les indústries i del transport marítim i limitar la crema de biomassa en l’àmbit domèstic i les emissions en l’àmbit agroramader.