Un estudi nou encapçalat i liderat pel CSIC ha arribat a la conclusió que l’impacte de la contaminació dels vaixells a Barcelona provoca que hi hagi més de 100 morts prematures cada any. A més a més, aquest estudi ha esbrinat que si s’apliqués la normativa més estricta en els combustibles del transport marítim, es podria arribar a reduir fins a un 15 % aquesta mortalitat prematura.
Aquests resultats s’han obtingut després de dur a terme la revisió d’estudis de contaminació i epidemiològics compresos entre el 2003 i el 2015 a vuit ciutats europees costaneres: Barcelona, Nicòsia, Bríndisi, Atenes, Venècia, Melilla, Msida i Gènova.
5,5 morts per cada 100.000 habitants
Una de les principals conclusions de l’estudi és que, a llarg termini, l’exposició a contaminació per partícules PM2,5 procedents dels vaixells suposa un balanç de 430 morts prematures cada any en el conjunt de les vuit ciutats estudiades. Aquestes dades equivalen a unes 5,5 morts prematures a l’any per cada 100.000 habitants.
L’impacte d’aquesta contaminació és major a les ciutats més grans com Barcelona i Atenes, on es comptabilitzen més de 100 morts prematures cada any per aquesta contaminació, mentre que la xifra descendeix a diverses desenes en el cas de Nicòsia, Bríndisi, Venècia, Melilla, Msida i Gènova.
🚢 Un trabajo evalúa las muertes prematuras atribuibles a la #contaminación de los barcos en ocho ciudades europeas. Barcelona, Nicosia, Brindisi, Atenas, Venecia, Melilla, Msida y Génova #medioambiente @IDAEA_CSIC 👉https://t.co/a59rI6OZz4 pic.twitter.com/A3ToxgwWyt
— CSIC en Catalunya (@CSICCat) May 25, 2020
El trànsit rodat, molt pitjor
Els resultats obtinguts van ser comparats amb altres investigacions centrades en altres fonts de contaminació urbana, com per exemple el trànsit rodat. Aquests estudis han estimat que els vehicles són els responsables de 28,5 morts prematures per cada 100.000 habitants a la ciutat sueca de Malmö o de 26 morts prematures per cada 100.000 habitants a la ciutat suïssa de Lausanne-Morges.
Tot i que aquestes 5,5 morts per cada 100.000 habitants són significatives, ja que equivalen que cada any hi hagi més de 100 morts prematures per la contaminació dels vaixells a Barcelona, és molt menor en comparació amb les morts prematures causades pel trànsit rodat. Tot i això, tal com remarca Mar Viana, investigadora del CSIC i principal autora del treball, no s’ha de perdre de vista que el trànsit marítim contribueix a la degradació de la qualitat de l’aire de les ciutats costaneres i que la seva contaminació associada ha patit un augment exponencial en els darrers anys.
Aplicar la normativa de MARPOL más estricta para los combustibles de barcos, que entra en vigor este año y limita la concentración de azufre en el 0,5%, frente al 3,50% permitido hasta ahora, podría reducir en un 15% esa mortalidad prematura #contaminacion
— CSIC en Catalunya (@CSICCat) May 25, 2020
Una normativa més estricta
Aquest 2020 ha entrat en vigor una normativa sobre combustibles de la convenció internacional per a la prevenció de la contaminació per vaixells (MARPOL, en les seves sigles en anglès). Aquesta normativa nova posa un límit més estricte a la concentració de sofre en els combustibles per a vaixells, que no ha de ser superior al 0,5 % (enfront del 3,5 % permès fins ara).
Així doncs, segons les conclusions de l’estudi, aplicant aquesta normativa més estricta per als combustibles dels vaixells, es podria arribar a reduir la mortalitat prematura en un 15 % atribuïble a la contaminació per PM2,5 del trànsit marítim.